Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etiketterallmäntavel-uppfödarelänkar-tips
Läst 177 ggr
Lovislodjur
0

Tips om djur trots allergi?

Hej! Har någon tips på vad jag kan göra / vilket djur jag skulle kunna skaffa; min mamma är pälsallergisk, särskillt mot katt men även andra djur som t.ex hund, häst kanin etc… Jag är då såklart djurälskare och vill extremt gärna ha ett djur som funkar med våra förutsättningar för att djuret och vi ska må bra. Jag undrar då vilka djur eller åtgärder som rekomenderas. Jag vill gärna ha ett djur som lätt blir tamt och som jag kan ta med ut och som gillar att hanteras. Eller åtinstone kan bli hyfsat vant vid hantering, för jag kommer vilja hantera och kela med mitt djur ganska mycket, så vad rekomenderas? om ma tänker åt reptilhållet så är jag mest intresserad av ödlor och kanske orar, enda problemet är att mamma har ormfobi (såklart).

• Redigerat 2022-02-14 02:31 av zickan
Mitchika
1

Jag vet precis hur det är att leva med en allergisk förälder. Min pappa är precis som du beskriver din mamma, allergisk mot allt med päls i stort sett. Det var så jag utvecklade ett intresse för reptiler och amfibier i ung ålder och det är inget fel med det alls. Snarare tvärtom! 😀

Men jag vill samtidigt ge dig en realistisk bild av reptiler och reptilägandet. Det är inga keldjur. Dom kan bli lite sociala och trevliga om man spenderar tid med att till exempel handmata dom (geckos som äter levande insekter kan man mata med pincett, t.ex.) och sitta vid terrariet, men en generell regel är att hantera dom så lite som möjligt för att undvika att stressa dom. Se, men inte röra.

Nödvändig hantering för hälsokontroller och skötsel, absolut, men inte plocka upp dom flera gånger om dagen för att klappa, kela och gosa med dom. Reptiler är generellt väldigt lättstressade djur och stress sänker deras immunförsvar, gör dom sjuka och leder ofta till en för tidig död.

Dom flesta reptiler är dessutom väldigt temperaturkänsliga och har krav på luftfuktighet och mår inte bra av att vara utanför sin idealmiljö för länge. Då och då är ingen fara, men att hålla på med sånt dagligen är inte bra.

Att ta med en reptil utomhus annat än för transport är överlag en otroligt dålig idé. Det är fruktansvärt lätt hänt att dom rymmer, beroende på väder, temperatur och vind kan dom bli sjuka och dom har inget utbyte eller behov av det. Det är att ta en väldigt stor risk för något som ger väldigt lite för reptilen.

Utöver det kan dessa djur leva i upp till 20-30 år och det är viktigt att komma ihåg. Jag köpte en leopardgecko av en klasskamrat när jag var 12 år gammal. Jag är 32 år nu och leopardgeckon lever fortfarande och ligger och sover i sitt terrarium några meter ifrån mig. Så det kan bli ett väldigt långt åtagande.

Men om det är viktigt för dig att djuret ska gå och hantera mycket, gosa och kela med så rekommenderar jag inte någon reptil alls, tyvärr. Dom mår bäst av att få vara ifred i sina terrarium.

I övrigt är det svårt att rekommendera någonting då allergi är så fruktansvärt individuellt. Min pappa är allergisk mot katt, kanin, häst och hundar generellt, men han tål marsvin och han tålde min första hund utan problem. Min nuvarande hund tål han inte alls.

Vad säger din mamma om saken? Vad för slags djur har hon intresse av?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

[Lilium]
0

Jag har afrikanska jätte snäckor dem funkar bra med allergier 😅dem har ju ingen päls

[Lilium]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser en utav dem ut