Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Läst 473 ggr
vargenx1
1

Sökes: Grävlingar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Morsning forumet!

Jag har bestämt mig för att jag vill ha en grävling, undrar om det finns uppfödare i sverige?

Behöver ingen moralpredikan om något, jag har gjort min research och är förberedd för arbetet.

Har ni tips på vart jag kan höra av mig?

Herveaux
3

#0: Bara som en kontrollfråga innan någon annan ger dig några tips; kan du berätta hur en grävling ska hållas i fångenskap? Boyta osv.?

Att du frågar här istället för via de två olika kontaktnät jag själv direkt kom att tänka på gör att det ringer en varningsklocka för mig då du antingen inte själv har tänkt så långt alt. att de människorna inte har velat hjälpa dig vidare med frågan.

// Harley

• Redigerat 2021-10-17 18:39 av Herveaux
Grodan
1

Och jag vill ha Utter.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mitchika
1

#2: Det vill jag med. 😍

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

vargenx1
0

#1: dom ska ha minst 600kvm hägn. Jag har ungefär dubbla.
minst 16kvm inomhus.
anledningen till att jag frågar här är för att jag inte har någon som helst aning om vart man vänder sig.
Tycker det är lite knepigt att du ska ställa nån typ av kontrollfråga om du inte har något konkret förslag.

Herveaux
1

#4: Jag skriver ju att jag själv kom att tänka på två olika kontaktnät där man skulle kunna börja dra i trådar direkt men eftersom du själv inte har tänkt så pass långt så kommer inte jag hjälpa dig på traven heller.

// Harley

vargenx1
0

Som sagt. alla SERIÖSA tips tar jag gärna emot.
Trevlig kväll användare!

[Jimmy.L]
1

#4: Blir nog svårt att hitta om du inte har kontakter inom jägarkretsar som har grävlingar för grytanlagsprov. Läste att man är på väg att avveckla dessa så jag skulle tro att du har minimal chans att hitta grävling till salu.

vargenx1
0

#7: jo, känner en del jägare och har kikat med dom, ont om grävling även i deras kretsar.
Även kikat med större uppfödare på ovanliga djur, vissa har jag kammat noll, vissa väntar jag svar ifrån.
otroligt synd att man kammar noll, vill verkligen ha en grävlings-polare

[Jimmy.L]
2

#8: Vet inte om grävlingar blir så sociala av sig, av dom jag mött så har dom varit ganska aggressiva, däremot rävar, rådjur/hjortdjur, ekorrar är enklare att bekanta sig med.

Draken
1

Min fundering FÅR man ens hålla grävling som husdjur som privatperson ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Jimmy.L]
1

#10: Finns en äldre artikel här där grävling tydligen är okej om man har ytan.

https://exotiskadjur.ifokus.se/discussion/1270648/jbv-svar-om-gravling-som-husdjur

Jag skulle inte rekommendera en grävling som husdjur efter som det är mycket oklara regler och risk att myndigheterna säger stopp.

Jag gissar det kan krävas tillstånd som djurparker har.

För dig som är intresserad av Exotiska djur! Gambiansk jättekindpåsråtta(gp råtta)Opossum, Jordekorre, Sugerglider, Zebramus, Tenrec, Grävling, Lämlar, Skunk ,Apor, Kängururåtta, Vombat, Degus, Chinchilla, Sjusovare och massa mer?. Kom in och läs/skriv fakta, fråga och besvara andras frågor.
Draken
1

Grävling är ju ett vild(sint) djur. Det känns inte som ett lämpligt husdjur.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jimmy.L]
2

#12: Ja att försöka bli vän med en grävling känns som ett hopplöst projekt. Finns då många andra vilda djur som kan bli halvtama.

Draken
0

#13: Jo jag menar det. Det är tom lättare att få en björn eller en varg tama.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jimmy.L]
3

#14: Vilda fåglar går ju få att äta ur handen speciellt talgoxe.

Ekorrar går med att handmata.

Olika hjortdjur har jag hört historier om som kommer fram och äter ur handen så även rävar.

Haren9
0

Jag tycker inte du borde ge upp.
Visst, de kanske är vilda men om man haft de sen de var ungar så kan de nog bli tama tror jag.

En gång i tiden var ju hundar och katter också vilda och det var konstigt att ha de som husdjur.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Life is not easy, who said it was?

Herveaux
4

#16: Det är en enorm skillnad på ett domesticerat djur (hund, katt mfl) och ett djur som blivit tamt av att ha vuxit upp med med människor.
Hunden vart domesticerad för mer än 15 000år sedan, det går inte att jämföra med att tämja ett vilt djur.

Det är den naiva inställningen som är orsaken till att människor som håller "tama" vilda djur alltför ofta råkar ut för allvarliga olyckor som i värsta fall leder till dödsfall. "Deras djur är minsann så tam och snäll för den har vuxit upp hos den sen den var liten bäbis!" men det är inte så enkelt att ta ur det vilda ur ett djur.

// Harley

Draken
3

#17: Håller med till fullo.

Grävlingen är dessutom, som skrivet tidigare, vårat mest vildsinta rovdjur. Det är nog lättare, och förmodligen säkrare, att tämja en björn.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Samantha_
0

#2: Uttrar får man inte ha män illrar får man om du vill ha en annan sorts väsla

zickan
0

Lyckandes du hitta någon grävling? Tyvärr har de två jag vet som haft grävling inte varit aktiva här inne på lång tid och ingen aning hur man skulle kunna komma i kontakt med dessa.

Både har skrivit några inlägg här inne om du söker så kanske du kan hitta om det nämns på var de fick tag på sina.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[I_love_iller1]
0

Tror nog det är bättre att ha en iller då jag gogglat och grävling verkar svårt

• Redigerat 2022-09-06 20:14 av [I_love_iller1]
zickan
0

#21: ja det är mycket lättare med iller än Grävling.Även iller kan vara ett lite svårt djur om man lyckas få en svårhanterad bitsk sådan och svårt veta vad man ska göra åt det, eller inte kunskap/möjlighet få bort beteendet.
Men är man påläst och införstådd i vad man ger sig in på som trådskaparen skrev sig vara. Så kan nog även grävling blir bra. För vissa är det svårt att bara äga en katt och hantera den på bra sätt. Rätt djur till rätt ägare. Ju mer krävande djur. Ju mer måste man förbereda sig själv men även omgivningen. Svårare hitta veterinärer, djurvakt och strul med familjen om man inte är eniga då alla blir involverade om man bor ihop.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.