Suger glider info behöver jag
Hej!
Ska ev skaffa 3 suger gliders till sommaren och behöver all info man kan få om dem!
Är dem mysiga och sällskapliga?
Finns det några nackdelar med dem?
Luktar dem illa?
Hur stor bör buren vara?
Vad äter dem?
Osv

Här finns en del info om du inte läst där redan:)
https://exotiskadjur.ifokus.se/discussion/1094563/sugar-gliders-(i)-bur-och-utrymme
Heej, buren enligt lag ska vara 4kvm botten med 2,2m hög så det är bäst o bygga en. Det ska va mins 21 grader i deras miljö annars blir det för kallt kan dom gå in i torpor (dvala) o det kan va svårt att väcka dem. Men de är ganska ihärdiga Vill jag säga.
Lukt: ja dom luktar illa/har en speciell lukt (vissa tycker inte det luktar så mycket) speciellt om du har en okastrerad hane så luktar det med. Mina är väldigt smutsiga av sig och jag måste städa varje dag genom att dammsuga torka av (dom slänger mat överallt så de bra om man skyddar sina väggar)
Mat: sugar glider ska ha väldigt varierande mat och dom ska inte bara äta torrfoder eller så utan måste ha färska grönsaker proteinkällor och frukt. Tänk på att se till att dom får i sig kalcium och rätt vitaminer annars kan dom drabbas av sjukdomar. Ex svaga i bakbenen nästan förlamade. Det finns olika dieter som du kan använda dig av de som jag hört mest om är tpg och bml. Maten är svår i början men när man väl vet vad man gör så är det lätt.
Mysiga: ja till viss del men det är viktig att veta att allt baseras på hur mycket tid du spenderar med dem. Alla sugar gliders blir inte hantervänliga som på videos på instagram utan alla har egen personlighet. När man bondat med dem så är det en riktigt bra känsla man vet verkligen att man är nära.
För mig så tog det väldigt långt tid av läsande innan jag kände mig redo och de är inte lätta djur att ha o göra med. Skulle rekommendera att titta på youtube på klipp och gå med i facebook grupper typ amerikanska för dom är mer aktiva.
Nackdelar: det finns mycket nackdelar så det är viktigt att fördelarna väger över. Exempelvis är att det kan ta 1 dag till 1 år att dom bondar. Det går inte alltid på direkten. Se till att dom inte kan rymma de flesta sugar gliders dör av att de rymmer och kommer bort/druknar av att dom kommer nära toaletten. Sugar gliders ska inte duschas du kan tvätta dem med en fuktig trasa om det är så att de är
Smutsiga på ett ställa men dom sköter det själva. Sugar gliders visar inte att dom mår dåligt men det går att se om de är stressade om de har tappat hår på på kroppen då har dom overgroomat. Om pälsen helt plötsligt blir gulaktig och inte är smutsig så vet du att maten inte fungerar för dem. Dom är även nattdjur så förvänta inte dig att dom är vakna under dagen och leker med dig.
Det finns mycket att veta som kan bli överväldigande men det viktigaste är att du försöker ta reda på så mycket du kan och bestämmer dig för hur du vill göra med mat mm. Rekommenderar att skaffa ett litet tält där du kan sitta med dem under tiden dom är vakna så de vågar hoppa på dig mm. Och att du lägger små bitar av fleece med din lukt på i deras burar samt ser till att bära på dem under tiden de sover i sina sov påsar. Samt att du spenderar tid med dem en och en.
- Redigerat 2021-04-25 11:46 av [Rotcivs]
Var ifrån ska du köpa dom? Är också intresserad
#2: vart köpte du?