Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikett: burar-bostad-byggen
Läst 750 ggr
_ftwsuga_
0

Var kan man köpa bur?

Vart kan man köpa bur till Sugar Gliders? Min kompis tittade på Amazon men frakten hit till Sverige är mycket hög, frakten ligger på 1290-4890kr…Buren hon hittade kostade ungefär 690kr och hon undrar om hon kan hitta burar i nån djuraffär i Örebro till två Sugar Gliders! Hon tycker att det är dumt att betala 6-700 på en bur och sedan betala 4000 till frakten:/ så är det nån som vet var man kan köpa en bur till ett par Sugar Gliders??

Chinesecrestedlover
0

Att köpa en tillräckligt stor bur lär bli rejält svårt. Det är nog betydligt enklare att bygga en. De behöver mig veterligen en bur på minst 4 kvadratmeter enligt lag och som är 180 cm eller så hög.

_ftwsuga_
0

#1 okej, själv har jag ju sätt att många Amerikaner som haft/har Glidare har ungefär som fågel/iller burar till sina. Men de är som fågelburar fast stora som iller burar:)

Jonesponeshej
0

Du vet att dom kräver 4kvm va? Så en fågelbur är inget alternativ..

Chinesecrestedlover
2

#2 Jo, i USA ja, men i Sverige finns regler om minsta storlek på bur och det som gäller för flygpungekorrar (som de heter på svenska) är djurparksreglerna för exotiska djur (L108) och då är 4 kvadratmeter det minsta man får ha. 

#1 Har efter ytterligare koll hittat uppgifter som säger att de ska ha en höjd på minst 2,2 meter. Alltså minsta utrymme = 4 kvadratmeters bottenyta och 2,2 meter hög (inte ca 180 cm som jag skrev innan).

_ftwsuga_
0

#4 ja, USA har ju olika regler när det gäller djurhållning. Lite kul att så små djur behöver så stor yta, men det är ju ekorrar som har stooora ”revir” om man kan säga det?

_ftwsuga_
0

#3 det är inte jag som frågade utan det var min kompis:)

zickan
0

Som nämn ovan. Olika länder har olika krav på ytor. Tyvärr för lätt att kolla fakta artiklar i utlandet som rekommenderar mått vi inte får ha i Sverige. 

Om ni kikar på mer arter än suga glider. Kan man ha i tanke att de flesta djur klassat som mer exotiskt/udda i Sverige. Oftast inte har en egen skriven lag om ytmått för privatpersoner. Utan då måste man följa lagen som står i djurparks skrifterna. 
Vill man kika lite själv så har man mer privatpersoners djurhållning under L80. 
Och det man inte hittar där går oftast under djurpark och då kräver mycket större. Dessa hittas på L108. 
Flesta arter som passar in här på forumet brukar normalt ligga från 2kvm i bo yta och uppåt. 

Lyckades inte länka till dessa föreskrifter. Men du har både två på sidan av denna artikel https://djur.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/ovanligasallskapsdjur.4.72e5f95412548d58c2c80006469.html

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.