Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettannonser
Läst 941 ggr
Moxoxen
0

Sjusovare sökes

Söker sjusovare, både ensamma djur,par och grupper intressant. Men helst ser jag det e 1.1 eller 1.2 Eller vet någon en uppfödare i Sverige?

Maria
0

Får man ens ha dessa djur I Sverige?

/Maria

Moxoxen
0

Ja. Annars skulle jag ju inte fråga efter dem ;)

Maria
0

#2 Det vet man aldrig😉

/Maria

zickan
0

Tyvärr verkar det inte va så många som håller sjusovare i sverige just nu. Men ja det är fullt lagliga djur.  
Man får inte hålla hel och halvapor, rovdjur. Förutom nu tamkatt,tamiller,tamhund. Och du får hålla grävling om de är från viss generation fångenskap födda linjer och kan intygas. 
Handel, uppfödning, transportering och innehav med Cites listade arter skall följas de regler som finns för varje listad art. Jag äger A -Listade fåglar, vilket då kräver fast fotring, cites papper från jordbruksverket om dessa skulle säljas eller visas upp/transporteras runt. Tror även om de skulle avlas på kräver intyg.  Mina tre har fotring och papper. Annars hade ende sätt jag ev kan omplacera dom på är att skänka bort. Då är det lagligt byta hem. 
Sedan får man inte föda upp, sälja, eller köpa Eu listade invasiva arter. Där numer t.ex sibirisk jordekorre är klassad då den kan överleva i vårat klimat och förstöra floran vi har. 

Så det finns massa mer regler att följa än bara vad som är rent lagligt hålla för privatperson.  Och de flesta regler för vad man får hålla går att kringgå lite med pappersjobb och rätt ytor. Som privatperson kan man ansöka om djurparkstillstånd för att få äga arter som vanligt privatperson annars inte får hålla.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.