Blanda arter?
Att ha olika arter som bor helt olika är ju förbjudet, men går det exempel ha röd ekorre och kanin ihop?
Chinchillor och marsvin? (Syftar på större hägn, typ park)
Jag kan inte svara på angående ekorre och kanin.
Men marsvin och chinchilla bör nog inte gå ihop då de äter olika mat. Chinchillor kan lätt bli dåliga i magarna om de får i sig för mycket fuktig mat så som grönsaker etc. som marsvinen måste ha för att marsvinen ska få den c-vitamin de behöver.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Min fråga blir kort och gott, Varför?
Olika djurarter (så pass olika, nu menar jag inte typ. två olika arter som är lika varandra typ. underarter) får ju knappast ut någonting alls (förutom möjligtvis stress och annat mindre bra) av att vara tillsammans; så vad är poängen med att blanda?
En chinchilla får mer ut av en annan chinchilla, ett marsvin måste bo ihop med andra marsvin och får mer ut av det umgänget osv…så varför blanda olika arter?
När det handlar om sociala arter så tycker jag att alla ska ha sällskap, men då av en annan av samma art (eller som ex. med mina två gojor, har två olika vitbukspapegojor dvs. väldigt lika arter både gällande storlek, beteende m.m.). Solitära arter ska naturligtvis hållas en och en.
Skrev aldrig att de ska ersätta varandras arter, bara funderar på om det skulle vara möjligt ex för en park att göra så.
Tråden är rensad. Spårade ur rejält mot vad inlägget handlade om. Och vill man köpa apor som inte ens är lagligt hålla i Sverige som privatperson. Man planerar även flytta till Danmark för att få ha apor. Är det bättre söka efter uppfödare av apor på Danska forum. Men även bättre fråga om information om apor i ett land de är lagliga och där kunskapen om dessa arter i fångenskap finns. // Admin
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Danke
Jag vet inte vad som är rent lagligt. Speciellt inte för privatpersoner. Men sett på djurparker så verkar en del arter få dela samma häng. Tror lagen är skriven för att man inte skall mosa ihop djur som inte funkar och inte har samma behov av klimat. Svårt hålla ökendjur med regnskog. Foderkänslig djur med ett som skall äta mer allt kan också va rätt dumt. Många med kaniner har dom tillsammans med höns eller vaktel. Boskap verkar kunna hittas tillsammans här och var. Kor, häst, lamm, åsna, lama, alpacka osv. Har man stort nog där både arter får det dom skall ha. Att de kan samsas utan att skada varandra. Inte stressas. Att de kan äta spill från varandras mat utan att bli sjuka osv. Så borde man kunna hålla vissa arter ihop. Sedan kan de va att vissa individer inte klickar. Kan inget om röd ekorre. Vet inte vad de behöver för klimat, hur de är i psyket mot andra arter lr ens artfrände. Men troligen mer trädlevande än mark. Då får både arterna sitt space om de har rätt inredning. Inte heller koll om de kan bära på sjukdomar som den andre inte bör vistas nära. Vet kanin och marsvin inte bör bo ihop pga det. Sedan att de även här artfrände om de är flockdjur då de inte har normalt utbyte med varandras sällskap.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.