sugar gliders
Hej undrar lite om sugar gliders….har aldrig haft några, men tyckt de verkar så spännande…
Hur tycker ni att de är som sällskapsdjur?
Kan de bli tama? Hur tama i såna fall?
Fördelar/nackdelar
Vilken typ av bur har ni? Minsta Storlek ?
Hur många ska leva ihop? i par eller grupp?? honor/hanar?
foder?
Ja ni får skriva allt om dessa ….
Hej. Lite information: Sugar Gliders ska vara i grupp. Man ska inte ha fler hanar med flera honor då det blir bråk. Tänk på att kastrera hanen om Han ska vara med honor för annars blir det ungar. Buren/utrymmet de ska ha ska vara minst 4kvm. Det kan vara svårt att som nybörjare få rätt på kosten hos Sugar Gliders det är ganska mycket man ska tänka på. Bäst är om man läser på innan så man har koll. När man väl kommit igång är det inte så svårt. Sugar Gliders är väldigt mysiga när de är tama. De bondar verkligen. Men alla Sugar Gliders är olika och det kan ta tid att bonda. Man måste ha tålamod och förstå att de är rädda av sig i början. De blir väldigt tama av sig och man ska spendera miiinst 2 timmar om dagen med dem. Jag tycker mer. Nackdelar kan vara att de sover väldigt mycket. Iaf på dagen och är vakna på natten. Det är mycket att hålla koll på när det gäller mat, och om de äter dålig kost så luktar det ganska starkt om dem. De är nog inte till för någon som vill klappa och hålla i dem ständigt. Vissa Sugar Gliders gillar att bli klappade och andra har bara inte så mycket emot det. Man behöver ganska mycket plats också och leksaker så det kan bli ganska dyrt. Speciellt eftersom det är svårt att hitta bra saker i Sverige. Man kan tex inte köpa vilka spring hjul till dem som helst osv osv. Det kan va svårt att sova på kvällen om buren är i rummet. Fördelar: de är mysiga och roliga att ha. Man lär sig mycket om dem. De jag haft gillar att vara med och klättra på en samt att sova i luvan på tröjan. De bästa är att se hur mycket närmre man kommer varandra efter ett tag. De är vänliga djur. Om man gjort sin läxa så blir det mycket lättare att ta hand om dem. De lever länge så de är roligt att kunna ha ett sällskaps djur under längre tid. Men man ska också planera för det.
Hej tack för svar! Låter lite krångligt att ha de…om man inte har så stora ytor….
men har hört att de kan skälla på natten? Är det jätte högt? eller vad kan man jämföra med…tänker på om de går att ha i lägenhet eller om de väsnas så mkt på natten att grannar kan klaga?
Ja om man inte har plats kan det vara jobbigt. Det bästa är om man hittar en bra bur som passar i hemmet. De skäller och det kan låta högt. Låter som en liten hund som skäller. De skäller dock inte ständigt så man kan ha dem i lägenheten. Men självklart så låter det när de leker så de kan va jobbigt att sova i samma rum. Min personliga åsikt är att man kan ha dem i lägenhet. Lite kortfattat. Om du har tid och plats och har läst på så är de väldigt roliga sällskapsdjur. :) Läs lite i olika sidor om dem så kommer du snabbt märka om du kan ha dem som sällskapsdjur. :)
jaha som en hund…kan man inte tro från de små…ändå bra att du tycker att de går att ha i lägenhet…nej i samma rum vill jag inte ha de som jag sover i…
Men ung vilket djurslag skulle du kunna jämföra hur pass bra man bondar eller får kontakt med de? om det går i alla fall i närheten av nått..
tex tycker jag att man får väldigt personlig kontakt med papegojor och råttor tex..
hur leker de??
Alltså de är lite som en hund blandning av en katt. Kan ge exempel: När jag kommer nära buren vill de komma och klättra. En av mina är så bekväm att han lägger sig och sover i min hand och så klappar jag honom. Jag brukar lägga ifrån mig honom och så ”hoppar” han till mig. Men de har egen vilja också så om de inte känner för att komma ut så kommer de ej att göra det. De leker oftast med sina saker inne i buren tex springhjul, barnleksakerna de har där osv osv. Jag har också en katt leksak som de leker med. En sådär pinne med en toffs på toppen. Släpper dem i ett tält med lite andra leksaker och själv sitter där så klättrar de överallt och springer tex ut och in och gömmer lite saker.
Vaga kan du inte lägga upp bilder på buren i min tråd om voljärer?
jaha låter jätte intressant att de är lite lika hund/katt…jag har alltid haft en annan bild av de på nått sätt typ som att de skulle vara som en leguan eller någon typ av hamster i sättet eller så..(vet ej varför jag tänkt att de ej är så sociala och kan vilja va med människor)
Låter kul att de leker med saker oxå…
Tycker inte att dem skäller som hud/katt.. är helt olika tonlägen. Man ska ha minst 2 st då dem har starka familjekänslor, men har du plats för kanske 3-4 så vore nästan det bättre (enligt min åsikt) ex om någon skulle gå bort efter några år osv. Har själv ett gäng på 12 st nu, har 8 holkar och fleecepung, oftast sover dem i samma holk, ibland i 2 olika.
Hanar luktar mer än honor då dem markerar betydligt mer.
För att det ska gå snabbare att få dem "tama" och vänja dem vid ens doft så kan man lägga in en använd t-shirt som dem får sova med, på så sätt vänjer dem sig lite snabbare vid doften.
Bur, en bur kan enligt mig aldrig vara för liten, jag har ett rum på 70kvm till mina, ca 4-5m i takhöjd, stockar, träd, växter osv som inredning (kan dock inte lägga upp bilder då det är ej besiktat ännu för allmän förevisning) :)
Man bör även tänka mycket på berikningar, det är väldigt smarta djur och gillar att utforska.
Jag själv tycker att dem är helt underbara! :)
Man kan söka på Youtube sugar glider bark så kan man höra, påminner om liten leksakshund typ
Jaha så de har så pass starka familjekänslor…vad roligt!
Oj vad stort du hade till dina!! jo oftast är ju större desto bättre såklart.Om du jämför med någon annan djur lukt??
sökte på de…lät som en hundleksak som har sån pip grej i sig…haha
Ja, är för visning. Jadu, skulle nog på sätt o vis jämföra det med primatkiss lite men ändå inte 🤔
vet nån vart man kan köpa sugar glider, och för vilket pris
Finns olika uppfödare. Pris beror på färger, ålder osv. Antar att du är sugen på o skaffa?