Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 1435 ggr
zickan
0

Årets planer 2014

Har nu några roliga planer i år? Kanske en kull planering, burbygge eller inköp av nått nytt djur?

Kanske besöka nån mässa?

Bilder är skoj 😉

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zolah
0

Min pojkvän ska skaffa ett nytt terrarium till hans majsorm så då blir det lilla kvar - som jag funderar på att fylla med något. Vet inte vad bara ._. förslag?

http://www.reptilecentre.com/images/wmfixed/Reptile/pt2612_glass_terrarium_filled-v1-380-380.jpg

det är samma sort som på bilden men med dimensionerna 50/50/50 -

TeeWeed
0

#1 Phelsuma Klemmeri , jättesöta och fina! 

#0 Jag är på G med sjusovare, sen blir det nog att bli känd med de, men nästa år kanske det blir en eller två kull!:) Så är det någon som säljer gigantiska terrarium för en billig peng så hojta!

Sen lutar det mycket över på reptilköp också, vi får se hur detta blir!

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

annasdyr
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I hope to get a lot of joeys on my sugar glider breeding pairs, and some exciting colors :-)

I have bought a platinum female, I get her home in May 2014. She will be put together with my leucistic male, so I hope to breed platinum and leucistic joeys!

I'm thinking about buying a veiled chameleon female, I have a male already and i'm thinking about having chameleon babies :D

And I want to upgrade one of my sugar glider cages that is too small :-)

I think that will be my planning for 2014 :-)

zickan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett stort terrarium som skall bort ;-).  Min gamla majsorm är inte speciellt aktiv längre att ta sig uppåt. Verkar mestadels vilja va på marken. Så jag ska äntligen klara av och släppa taget om mitt terrarium. Tycker det är fint och har passat in bra hemma. Men för en majs känns det som det tar upp mycket plats. 

1000:- utan tbh. men för slant extra kan jag rota fram saker. 
västerås

zickan
0

#3 omg that was the cutest thing i ever seen. Had a old lady and a young male couple of years ago. Only normal colour. But i do miss them. So you have to put up alot of pictures here 😉.
Got mine from a friend for free couse of sickness. The female was already old and had have a rough life befor my friend took here. So she past away. Couldnt find a friend to hugo, so i sold him to a girl in stockholm who had friends for him.

Zolah
0

Såg verkligen fint ut :) problemet är dock var den finns ^^;

TeeWeed
0

#4 Ooh, jag hör av mig ifall vi skall hämta de, då de bor i Uppsala, och jag i Kristinehamn, så det är på vägen till och med! 

#3 What a cutie! Like Zickan also said; pictures is highly appreciated! 😃

Zolah
0

förlåt missade att svara på ditt meddelande xP

Tyvärr så funkar nog inte dom så bra för mig, jag är insekts fobiker xD och jag tror inte dom enbart får leva på frukt :) dock var dom verkligen fina :3 tack för tipset

TeeWeed
0

#8 Insektfobi? Det är ju en ödla, haha , eller var det storleken du syftade på? De är jo rätt så små:) Kanske daggecko? Eller vad hade du tänkt dig för djur?

zickan
0

Zolah, du har inte funderat på typ snäckor, groda, tusenfoting, skorpion. Osäker på storlekskrav men nån mindre ödla, lämmel, fetsvansgerbil eller djur som överlag gillar att gräva. Ultimat med terrarium till krävande djur så slipper man skräpet utanför 😃

Zolah
0

Jag googlade om vad dom äter, så om inte stackarn ska få svälta så kan jag inte ge honom insekter xD

Snäckor tycker jag är lite tråkigt, tusenfotingar och skorpion ligger på min hylla med namnet ' insekter' - och groda kräver ju insekter som mat så samma problem som med ödlan.

Jag kan som inget om  lämlar eller gerbiler - är inte ett 50/50/50 terrarium för litet? och kan man hantera dom som andra husdjur? eller blir det mer att mata /titta på?

zickan
1

Ja det kan nog va lite litet ja :-/

Alla ödlor kräver inte animalisk kost. Dock tror jag flesta små varianter gör det. 

Hum, du gör det inte lätt ;-). Strunta i djuren och kör växthus av det. Köttätande växt, orkide osv

Zolah
0

jag vet, men jag har ju ändå rätt gott om tid att fundera :) bättre fråga och undersöka än att tafatt skaffa något och sedan inse att man gjort fel ;D

Haha, jag tycker inte om växter bara xD

Jag funderade på möss ett tag men jag blev bortskrämd från det, då det verkar vara värre i mus världen än hos råttorna. Har även funderat på hamster men pojkvännen säger nej, sedan hans första husdjur någonsin dog av att tarmarna kom ut genom rumpan så klarar han inte av hamstrar.

Värsta fall får den sitta där den sitter tills vi antingen säljer den eller hittar nåt i framtiden, jag har ingen brådska xD

TeeWeed
0

#11 Nu är jag med, haha! 

hmm, tror inte pygmemöss passar heller då de bor i grupper och rör sig väldigt mycket. Att din sambo inte vill ha hamster efter en sån händelse är ju förståeligt, men det kan jo hända ormar som gnagare.. tror även det är mycket vanligare hos reptiler än hos gnagare :)

zickan
1

Njae.. Som ägare är det ju lugnt. Tycker det är rätt lugnt på uppfödarfronten med. Inte alls samma tryck som på råttsidan. På möss tillåts ju allt. Kullning, småburar, hjul, spån osv. Men man behöver ju inte ge sig in på heta diskussioner, forum osv 😉

Zolah
0

Det som fick mig att ta avstånd var att personen sa att folk struntade i att avla på friska djur och att det fanns rätt illa sjukdomar, eftersom råttor och möss är rätt lika vill jag inte råka få något på mina pojkar ._.

Urgh, googlade runt och hittade bilder på ormar som åt sig själva - försökte hitta orsaken till det också men det verkar ingen veta .-.

zickan
0

#16 jahaa du menade det hållet. Var helt inne på att du menade folket i sig. Alltså musägarna. Men då förstår jag dig. Jag håller mina möss på andra sidan bostaden mot var råttorna är. Själv lite nojjig över det där, men tror det är en del överreaktion om man inte tar in massa nytt. Håller karantän även på mössen osv. 

Vissa ormar är kanibaler. Speciellt den vanliga kungssnoken. De äter andra ormar, kanske slagit slint så huggit sig själva eller missat bytet och tagit svansen. En orm som börjat äta sin "middag" har lite svårt att bara avbryta det hela. Är ju varning på att mata två ormar bredvid varandra. Sägs att risken är stor att de hugger samma byte och sällan ge med sig så det kan sluta med att ena ormen äter den andra. Tyvärr risk på att både dör i slutändan. Ende för att bli äten, andra för att bytet är för stort.

Tsunamis
1

#13 då har du pratat med fel person helt enkelt. Musfolket har en intresseklubb (SVEMUS) precis som SRS för råttfolket och i SVEMUS avlar inte folk på sjuka djur. En sjuk mus skulle inte kunna klara av en dräktighet (tänk på att det är små djur med hög ämnesomsättning). En sjuk dräktig hona skulle dö av dräktigheten eller förlossningen och ungarna likaså, avlar man på en sjuk hane skulle den göra honan sjuk och allting skulle kantra där också. 

Sen att folk väljer att stå utanför klubben och inte följer de riktlinjer klubben har ja det är ju inte unikt för möss direkt sånt finns på alla arter.

(jag är reggad musuppfödare btw)

Men hade jag bara haft råttor och inte möss så skulle jag också vara orolig för myco och annat bös. Jag har ju möss och kommer iofs skaffa råttor igen nu men de ska få bo hos killen.

Men lite on-topic igen så ska jag sälja mina Shaws Jird så då kommer jag inte ha kvar några exotiska djur alls. 😕

MvH  Tsunamis