Funderar på djur.
Jag har väldigt lite kåll på alla olika djur man kan ha som sälskap.
Så jag undrar om ni kan tippsa mig om gnagare/ pungdjur som kan funka för mig.
Jag bor i en lägenhet, så inte en alltförstor bur, Sambon är alergisk mot Kanin men vi vet inte om han reagerar på en om han umgås med den. Har haft hamster och det funkade utmärkt, Däremot funkar inte möss då de luktar för starkt.
Jag har 2 innomhuskatter.
Jag vill gärna ha ett djur med intresant betende, har funderat lite på gerbil, men vore roligt om det var ett djur som är något större och mer sisialt. Vill ha råtta men sambon tål inte lukten.
Någon som kan komma med tipps?
Det finns egna sajter för både degu och chinchilla här på iFokus. Så gå in och kika där och ställ frågor så är det nog större chans att snabbt få svar. 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
Både degu och chinchilla kan passa dig riktigt bra. Är nog liknande djur du får kika på. Flesta exotiskadjur kräver minimått på 2kvm.
Finns både degu och chinchilla uppfödare här inne också. Detta forumet gjordes innan både dom iFokus sidorna och var till för även dom.
Enklast är ju om du kontaktar nån ägare/uppfödare och kanske frågar om du kan få prova på med att låna hem någon. jobbigt om det visar sig att det finns allergi för dom med. Både tuggar rätt väl. De degusar jag mött har varit rätt aktiva och inte så lätta att direkt gosa med. Chinchilla som jag själv haft var inte från seriös uppfödare och rätt otama. Tuggade på möbler när de var ute. Känsliga för drag. Men lätta i kosten då de endast bör äta pellets och hö. Men chillor kan bli väldigt tama och mysiga. Sköna är att de inte har vassa klor och jag tyckte de luktade väldigt. Men även det så är pälsen av annan kvalitee, mer sametsmjuk som rex kanin och kan va enklare för en del allergiker.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Tänkte bara passa på att nämna att gerbiler är väldigt sociala djur, dem vill gärna komma upp och kika på vad du har för dig.
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida
Kan hålla med om det. Gerbiler är aktiva men rätt roliga och har många fina färger.
Sedan finns det zebramöss, taggmöss de luktar inte alls mycket. Eller om ni kan hålla något djur löst i bostaden så har ni ju igelkottar. Afrikansk pygmeigelkott skall ha minst 20 kvm att springa på. Visst kan de va lite dåliga på lådan. Men rätt sällskapliga och håller man bara efter så funkar det.
Jag har haft iller. Jag tyckte lukten var värt det, dock gjorde inte mina kompisar det pch det kan bli ett problem med jobbet, hehe. Men har man egen avdelning och gård för illrarna så är det inge problem:) Igelkott har jag inte haft, men tycker det låter jobbigt med båda katt och igelkott då jag har hört att kattsand är väldigt farligt för igelkottens mage, men man kan väl ställa kattlådan långt upp så att igelkotten inte når upp dit.. Jag har haft gerbiler, först hade jag två tjejer som inte var så vana vid att hanteras när jag fick de, men sen köpte jag en yngre som då blev jättetam. De är roliga att observera också:)
Sajtvärd på Djurparker.ifokus
- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i Sverige
Jag körde kattsand när jag hade kottar. De äter normalt inte sanden.
Okej. =) Ja detta med kottar har jag funderat på tidigare.. Kom på att jag just nu behöver tänka på att de ska gå att ta med djuren när jag åker till mamma och resten av familjen. Katterna har nu många gånger åkt tåg, buss och bil både i transportväska och i sele sittandes i mitt knä. När vi åker hem bor dom hos min mamma med mig(min mamma är ochså alergisk och hon brukar bli mer och mer snörvlig och rödögd för varje dag. Men mina katter älskar henne och hon dom.) en hamster skulle tillexsempel kunna resa med lätt mindre bur går att ha i bilen och om det av någon anledning behövs åka tåg (viklet jag inte tror) så kan jag ju ha en tillfällig bur hos mamma. Min syster har sitt rum stängt då hon har två väldigt rädda undulater och min ena katt har tagit för vana att hänga sig på sidan av buren och göra små ynkliga pip och kha kha kha ljud.
Drog iväg nu kost förklarat jag måste värkligne tänka mig för.
Chonchillor kan bli stressade över längre åkturer vad jag hört.. Jag har just nu en del möss, inte exotiska jag vet, men jag kan verkligen rekommendera det som husdjur. De är lätta att göra tama och de är glada och nyfikna :) väldigt trevliga, lättskötta och billiga i drift! Jag finns i Kristinehamn och har nu en kull på två veckor plus en väldigt liten kull på 4 dagar, du kan jo skicka ett pm om du är intr eller har några frågor!:) Mammamusen Fia på bilden ( om bilden ens kommer med, min mobil tycker inte pm ifokus)
Glömde att säga att orsaken till att jag drog fram just möss är att de inte är lättsträssade, iaf inte mina, de kan åka bil og resa utan att de bryr sig, tänkte på åkturer till och från din mamma :)
Jaha, det var synd! 😮
Det finns ju natalmöss. Har hört att de inte luktar nått. :)
✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe
Just ja! Hon här tog hand om några natalmöss och letar hem om det skulle vara interessant: http://omplacering.ifokus.se/discussions/533e6228ce12c4481f0002f8-banksymoss?discussions-1 :)
Ja natalmöss kan va nått. Födde upp förut. De luktar mycket lite och hanterar man de väl från ung ålder så kan de bli mycket sällskapliga och lätthanterliga.
Chilla är inget man bör åka omkring med. De är känsliga för drag och kyla.
när jag läste denna tänkte jag direkt på iller !! dom är roliga varelser som är busiga och man får alltid det oväntade av dom! och kommer oftast överäns med katter !
Jag har kompis med kotte och den gillar inte att bli störd. Dock rekommenderar jag nataler som är lukt fria och väldigt roliga!
#18 jag skulle inte rekommendera iller till någon som inte ens tål möss. illrar luktar väldigt mycket.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Degus kan mycket väl bli gosiga. Men det beror väl helt på från degu till degu. Jag gjorde misstaget att bara skaffa en degu, men hon sprang runt fritt på mitt rum (och gnagde sönder dörren, och allt annat) och följde med ut på promenader i koppel.
Min vän har dock två degupojkar, började även hon med en men skaffade snabbt en kompis. Dessa får gå löst hemma hos henne ibland under uppsikt och är även dessa väldigt mysiga och vill vara med överallt. Dessutom har de en massa gulliga ljud för sig.
Fördelen är att de (och chinchillor) blir äldre än många andra gnagare, min lilla dam blev 9 år, trots att jag gett henne fel kost de första åren. De kan bli upp till 15 år, normalt är väl dock 6-10 år eller något sånt.
Jag har testat på gerbiler, råtta (ja, även detta i singular), marsvin, guldhamster, kaniner, möss och stäpplämmlar. Av dessa "gnagare" sitter degus ändå i topp om jag skulle skaffa fler gnagare.
_No way! Yes way!
Vore sååå mysigt =) Sambon är emot mer djur =( Har 2 katter och jag vill gärna ha något annat djur. Kollade på vaktlar igen, harförutom hamster och möss haft, nymfparakit, meyerspapegoja och undulater. Problemet med alla djur är att jag pendlar en del, och inte alla klarar av det, samt att jag har katt och sambons allergi. Saknar dock mina papegojor mycket.