AKUT HJÄLP!
En liten fågel som verkar ha brytit sin vinge när vår katt lekte/åt med den. Ser inte ut som en sparv men den är liten och väldigt leopard färgard, Kaxig liten skit, Så fort han ser en so skakar han på huvudet och vrider den, Men så fort man ger tillbaka hans lilla hus som han gömmer sig i och lugnar ner sig så blir han vanlig. Någon som har tips till fåglar?
/ Har lite phobi mot fåglar men han kommer ju inte klara sig i det vilda ju.
lämna in den hos en veterinär
ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på min hemsida www.nogg.se/spiiidis1
En fågel som brutit vingen bör avlivas
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Jo men, Han verkar pig, förutom han inte flyger eller rör vingarna, Tycker det är synd och avliva han för det ju.
#2 Varför det? Dummaste jag har hört.
be inte om hjälp om du inte vill ha den
#4 Dumt är det väl inte? Man får inte ta hand om vilda djur som privatperson och beroende på vad det är för art så är det inte säkert att någon viltrehabiliterare vill ta sig an den heller. Bäst är väl att ta kontakt med en viltrehabiliterare i närheten och låta denne bedöma. Säger hen att fågeln bör avlivas så är det nog också klokast.
Det kan väl läkas! Såå himla onödigt att döda ett djur i onödan, inget att leka med. Jag skulle inte vilja bli avlivad om jag bröt mitt ben
Okej, så en uggla med bruten vinge ska man slå ihjäl istället för att lämna in den till veterinär och se till att den får hjälp
Därav min kommentar att #2 var det dummaste jag hört, man kan inte hålla på och generalisera på det sättet. Man får tänka lite längre på vilka optioner som finns.
be inte om hjälp om du inte vill ha den
Man måste ha tillstånd från naturvårdsverket och länsstyrelsen för att ta hand om vilda djur.. Annars får man ha vilda djur i 48 timmar (troor jag det var?). Även om den inte visar smärta så kan han lida, deras instinkter säger dom att aldrig visa sig svaga för att skydda sig själva från rovdjuren.. Du borde lämna in den, oavsett hur mycket du gärna vill hjälpa :)
Annars kan du hitta info på http://www.fagelcentralen.se/
Sajtvärd på Djurparker.ifokus
- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i Sverige
Humanast för en fågel med vingbrott är avlivning! Man får inte ta hand om vilda djur!!! Det är ett brott! www.viltjouren.se
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Man får som sagt hålla vilda djur i 48 timmar. Får man stillstånd från va jag tror är viltjouren, eller om det nu är jordbruksverket. Så får man hålla vilt djur tills dess att den är läkt och kan släppas ut.
Vad som skall ske med fågeln bör en viltvårdare avgöra. Normala är tyvärr avlivning av vanliga fåglar. Mer ovanliga arter brukar de ta in och försöka vårda, sedan släppa ut. Trots bra prat om bra djurhållning i sv så har vi ont om resurser. Baksidan i sv är att man ofta avlivar än hjälper tyvärr. Men det skall inte en privatperson bestämma. Man bör alltid ringa och rådfråga viltjouren. Om dessa inte går att nå, kan man vända sig till veterinären eller ev polis beroende på vad för djur och hur akut.
Hur ser vingen ut? Syns det mycket tydligt att den är bruten?
Att den inte kan flyga brukar ofta va pga stress/chock. Vilket också är den mer farliga sak de kan åka på. Chocken tar fler liv än småskadorna som bruten vinge. Sätter man fågeln lite högre i ett träd eller liknande och väntar. Så brukar de flesta flyga iväg efter nån timme när chocken lagt sig.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.