Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettburar-bostad-byggen
Läst 1036 ggr
[hasselmusen]
2

Vandrande pinnar(indiska)

Hej, nu kommer snart 5st pinnar flytta in till mig. Jag har tänkt ett faunarium men är det bäst?? Om någon har lite fakta eller erfarenhet skriv gärna(:

[hasselmusen]
2

Det fina namnet är Carausius morosus!

zickan
0

Har inte så jättekoll på just pinnar. Själv har jag haft några få arter. Ett tips är att plocka lite gott under året och frysa in att ha resten av året. Typ blåbärs blad/kvistar med blad, eklöv, björnbärsblad, nyponblad, hallonblad, rosblad osv. Är mer näring i dessa än sallad som många kör.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[hasselmusen]
0

Tack, tack #2 jätte bra info. Fortsätt skriv!

vinteralvan
0

Mina pinnar är väldigt förtjusta i basilika. Bara att ställa in en ny kruka för den första är uppäten. Persilja funkar också bra.

[hasselmusen]
0

tack, kommer använda den faktan

FannyGoldfish
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Faunarium passar bra, jag hade dock problem med mina Ramulus Artemis när dem började föröka sig. Dem nykläckta tog sig genom toppen direkt! I och med att Carausius morosus är fasmider så kanske du också får problem med att dess avkommor tar sig ut när dem börjar reproducera. Det är bara att spänna en tygbit över locket så håller sig dem små odågorna inne 😃 (Plantation Soil är ett bra botten material till äggen)

Jag rekommenderar att du ger arten du har införskaffat det den vanligtvis livnär sig på, dvs blad från murgröna, ek, ros, havtorn, björnbär och liguster. 

Då pinnarna lätt drunknar så bör inte "mat-kvistarna" stå i öppet vatten, man kan ha gladpac över ett glas ock sticka ner kvisten i det för att lätt förhindra att dem drunknar. Man ska heller ej ha vattenskål till dem, dem får i sig vätska från blad och grenar, det är därför viktigt att man sprayar dagligen 🙂

Slänger in en bild på en utav mina nykläckta Ramulus Artemis, dem små snabba odågorna är nästan omöjligt att hålla kvar i terrariet 😂

Lycka till med dina pinnar 🙂