Sugar Glider i Danmark ( Fredrikshamn)
Hej det är så att jag och några vänner ska till Danmark ( Fredrikshamn ) Undrar om någon vet vart i Fredrikshamn man kan hitta Sugar glider? Eller någonstans nära!
Tacksam för alla svar!
De finns en sida som Blocket i Danmark som heter gul og gratis finns till och med som mobil app. Kolla där, så kollade jag upp efter jordekorrar, verkar som de är större intresse av såna djur där än i Sverige.
Jordekorrar heter jordegern i Danmark, vet inte om sugerglider heter något annat där.
vet ni vad sjusovare heter?
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
#2 syvsover :) Ska du importera? Letar också sjusovare! Vi kanske kunde samarbetat?
Sajtvärd på Djurparker.ifokus
- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i Sverige
#2 ok,tack:) jag vet inte,men funderar kaanske på att skaffa. har läst på lite om dem, och funderar på att bygga om bokhyllan till bur… ska snacka med papps;)
// Linah
Gerbilsidan
#4 Du får gärna höra av dig när du vet! Jag har letat efter sjusovare inom Sverige, men dom gömmer sig lite lätt! 🤔
Har du någon aning om vad det skulle kosta att importera?:)
#5 ja det ska jag göra:) nej,jag vet tyvärr inte det. det beror ju på hur man ska göra det också. flyg kostar ju en del. åka bil till tex, danmark och tillbaka kan ju kosta nån tusenlapp. sen kostar ju själva djuret också.
// Linah
Gerbilsidan
#6 Ja.. man kan väl importera "gratis" och utan problem ifall det är under 5 djur? Blir jo dyrt iallafall. Tror nog det bästa är att åka ner själva. Man får ta en ferie samtidigt, haha :)
Jag hittar dock inte så många sjusovare där heller 😕
#7 kan man? det visste jag inte:o nä,det värkar inte finnas så många…
// Linah
Gerbilsidan
#8 Nu ska jag inte säga säkert! Jag har lite problem med att fatta Jordbruksverkets regler ibland (är svårt att vara norsk i Sverige) 🤪
#9 okej,hihi ja det kan vara svårt att fatta allt ibland;)
// Linah
Gerbilsidan
Jag tror att är de är exotiska djur så måste man ha papper på att få in dem i Sverige och då måste man ansöka om pappret 30 dagar innan. Sa dem iaf när jag frågade om man fick ta in jordekorrar från Danmark till Sverige. Jag trodde oxå att dem gick under 5 smådjur, men de gjorde dem inte. Lättast är de om ni mailar och frågar jordbruksverket.
#11 jaha.. tack för svar!:)
Kika på avifauna? zoo affär som brukar ha massa exotiskt. Mins dock inte på var de finns.
Starzoo.eu har en del
Samt att leta även på sevensleeper. Vet många danskar som kör på det istället.
Sjusovare och sugaglider går inte som smådjur. Så tillstånd krävs från första djuret. Ligger på ca 500kronor.
Listan på vad de räknar till smådjur. Dvs de arter man får ta in upp till 5 individer utan tillstånd inom eu länder.http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/andrasallskapsdjur/andrasallskapsdjurinforsel/smagnagare.4.2b43ae8f11f64797377800080.html
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Bra att det är någon som har koll!:)

#15 Tråden är 8 år gammal. Men såg att du hade en ny tråd också. Jättefina småttingar!💖