(S) 3 st klippekorrar

Så läckra. Hade jag haft mer tid och plats *drömmer*
Går dom under L108? Kunde inte riktigt hitta vad de ska ha för yta osv. Frågar för jag gillar att lära mig om lite ovanliga arter 🙂
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

#3 Vi håller alla våra djur med L 108áns regelmått.. *ler*
fast L80 går de under som hobby..
Tror att Zickan är mer haj på regelverket..
LALALALALALALALALALA… vad har jag sagt om att lägga upp söta bilder och locka.. Morr… Hur gick det med att hitta mig en sambo ante? 😎
En sådan där som har stort hus, betalar allt och tål att frugan har minizoo. 😉
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Spermophilus variegatus är deras latinska namn..
Jag har ju massa skåningar som bara längtar efter dig, men du måste ju ta steget att komma ner..
Fireants dating center.. hehehe
#6 Du kan få hitta någon till mig också.. x)
Som står ut med att jag har 3 illrar, en häst, 3 katter och vill ha lite av varje till :$
Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

#7 Jag får nog starta en "Kom-till-Skåne-och-bli-kär-sajt"
Men som vanligt så gör jag mitt bästa för att tillfredställa er alla här på forumet.. *ler*

#5 Zickan.. nu har jag fixat din drömprins…
Vad sägs om en väktare på 193 cm lång, heter Linus..
#7 P4go.. även din finns på plats.. En tatuerad kille, min högra hand i Lovenest.. Styrketränar..
Bägge är goa och stabila grabbar… Äkta skåningar!!!
Vad sägs töser??? *ler*
#9 haha!
Låter bra. 😎
Är också tatuerad 👍
Helt okej. Ende niten är ju att jag inte vill bo i skåne 😎
Dom kanske är flyttbara? 😉
Går ju alltid testa ;-).

#12 & 13 Det är klart att ni ska bli skåningar..
vilka ska annars se till våra djur om ni kidnappar mina killar???
nej , börja packa nu..
#14 Happ, tror ni hästen får plats i bakluckan?
Kanske kan vara värt att flytta på sig om man hittar någon som faktiskt uppskattar ens djur! 😃

#15 yes heja dej!!!
Jaha så nu blir man kallad för "min högra hand i lovenest" trodde jag var det på fritiden med!

#18 fröken höger blir avundsjuk, du blir min vänstra Filip.. hehehe
Frågar av ren nyfikenhet; Vad är priset för dessa? 🤐
Sajtvärd på Djurparker.ifokus
- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i Sverige

#19 bytes priset ligger på 7500:-/trion, kontant: 6000:-
Men jag är inte omöjlig om de kommer till "rätt" hem…
#20 Okej:) Nej jag är mest sugen på en grupp med sjusovare!
Sajtvärd på Djurparker.ifokus
- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i Sverige
Fireant:
En fråga, såg på er sida att ni har Prevosteekorre. Har du tips på uppfödare på ekorrar? Räknar med att få importera. När vi flyttar större är vi sugna på antingen Sugar Glider eller någon art av ekorre.
Har försökt läsa på om dessa vackra ekorrar, men hittar inte särskilt mycket info om just Spermophilus variegatus som husdjur, mest om de asiatiska klippekorrarna (Sciurotamias). Undrar därför lite om temperamentet och vad för slags miljö de skulle trivas bäst i (tänker på hur man i sådana fall skulle inreda inhägnaden)? Ska man bära in stora stenar, t.ex.? Blir dock lite nojig att de skulle klämmas under, men vill ju kunna erbjuda bästa möjliga miljö OM det skulle bli aktuellt med ett köp :-)
Vill dock läsa på mer först innan jag kan säga till 100% att jag är intresserad! Har nämligen varit inställd på ett par andra arter, men haft beslutsångest i MÅNADER i och med att jag vill kunna erbjuda ett så bra hem som möjligt, men samtidigt inte ta mig an något som inte skulle fungera om ett par år, då jag vet att ekorrar kan leva väldigt länge och kräver väldigt mycket tid och arbete.

#22 förutom oss så finns det några i Danmark och tyskland som vi håller kontakt med.. Det är bara att flytta så hjälper vi er.. *ler*

#23 dessa ekorrar är lite som jordekorrar, håller sig gärna på marken 50% utav tiden, men hoppar gärna på stenar och klättrar jättebra på grenar.. det enda negativa är att de tuggar sönder alla plastväxter som man försöker att pynta med och använder bladen till sina bon. dvs. de har flera olika bon, plus att de går på toa på samma ställe hela tiden, så det blir lätt att städa.. vi har gjutit upp stora klippor i deras volijär, vilket de älskar att sitta på… förutom gnagarblandning/papegojblandning så får de mycket färsk frukt och grönsaker.. larver är som godis för dem… hoppas att denna info är lite som kan locka dig.. *ler*
Åh, jag är faktiskt riktigt sugen! :)
Som jag förstår det så lever de i kolonier ute i det vilda, alltså bör de hållas i grupper och inte ensamma? Blir lite förvirrad, för även de korrar som i det vilda lever ensamma, rekommenderas ofta att leva i grupp när man har de i inhägnader, när jag har läst på. Skulle inte detta lätt kunna leda till revirbråk? Men som jag förstår det så lever den här arten i kolonier i det vilda, och ska även så göra i inhägnader? :-)

jo, så sant så..
de flesta "jordekorrsarter" och "klippekorrar" lever i kolonier.
"vanliga ekorrar ska helst leva enskilda 75 % utav året, förutom när det är parningstider..
Våra klippekorrar tar hand om sina ungar och ser till att de sköter sig.. *ler*
Har spenderat senaste dagarna till att försöka läsa på om klippekorrar, men har tyvärr kommit fram till att jag nog tyvärr inte kan erbjuda dom ett bra hem, då jag känner att jag inte kan erbjuda en tillräckligt bra miljö i en inhägnad åt dom :-(
Lag och kravmässigt så hade det fungerat, men känner att jag inte kan erbjuda en tillräckligt berikande miljö i själva inhägnaden, då jag gärna skulle vilja fixa en inhägnad med stora (konstgjorda) klippor och avsatser, men att detta skulle bli ett för stort projekt för mig att ta mig an mitt under terminen (pluggar på universitet med mycket hemmastudier, men den här terminen har fler obligatoriska närvarotimmar än vanligt).
Dessutom så står min beslutsångest främst mellan Sugar Gliders och kanadensisk eller sibirisk jordekorre, men har även kikat lite på praktekorrar. Har försökt ta det här beslutet i ett år snart, men till sommaren kommer jag förhoppningsvis ha bestämt mig! :-)
Men tack iallafall för att du svarade på frågorna jag hade om klippekorrarna, och jag hoppas de hittar ett nytt underbart hem! :-)

#28 oki, det är bara bra att du frågar för mycket..
ännu bättre att ni läser om dessa och fattar rätt beslut.
Schysst 🙂
Dröjer nog ett tag innan flytt till större. Men när det blir av så hojtar jag till 🙂 Förhoppningen är att flytta om ca ett år.
Kan man få Prevostekorren tam? Finns det någonstans jag kan hitta mer info om dessa vackra ekorrar? Vill alltid vara noga förbered innan jag skaffar ett nytt djurslag.

#30 Sök på Hörnchen, tysksidor med google blir jätte roligt att läsa..
en sida som vi översatte borde blivit bannad.. " När ekorren tar sina testiklar i munnen så gnager de först ett litet hål där de kommer åt det goda"..
Vad säger man om det??? *ler*
Jo, visst kan Prevoster bli tama.. alla våra stora ekorrar har blivit tama, fast det är ju alltid på deras villkor som gäller. Du kan tex. inte ta en ekorre över ryggen utan att den försvarar sig..