sjusovare och lite andra djur
har sökt men inte hittat så mycket fakta:( grymt sugen på djur hos papps så håller på att läsa om lite olika djur. kommer nog att dyka upp andra djur i tråden också:P
men jag vill veta lite om sjusovare just nu. hur stor bur ska de ha? vilken bur ska de ha? galler bur?akvarium? om det är akvarium eller dylikt svara helst i liter. vad äter de? dag/nattaktiva? har läst att de inte är så jättetama och väldigt skuttiga,men det gör inte mig något. är de känsliga mot något? hur ska man inreda buren? så som det i botten,bomaterial,ska de ha grenar att klättra på? om det är mera ni vill berätta, gärna!
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
har hittat lite fakta,står att fröblandning för fågler,och insekter. men buren?
// Linah
Gerbilsidan
Tror det är chinchillamått som gäller nu! Dock tycker jag personligen att det är inredningen som räknas, så länge dom får klättra och ha sig som sjusovarna skall så tycker jag det är bra, men så är det jo inte jag som bestämmer 😕Tycker att en höjd på 1 meter med bra klättermöjligheter är bra iaf!
Bottenmaterial kan man välja lite själv, dock om man vill ha den naturliga looken så kan man jo köpa reptilbark och liknande!
Jag vet inte så mycket själv om sjusovaren, men jag vet att de är nattaktiva, och går i dvala i naturen. De är inte så förtjust i ljus och går helst och sover når ljuset är tänd. Jag tycker de verkar vara glada och nyfikna av sig, och just därför är jag så förtjust i de för att de har den här lustiga, energiska och söta personligheten!
En annan grej är att de skall ej leva ensamma då dom är flockdjur!
Ang bomaterial så är det väl bara kreativiteten som kan hindra dig, så länge materialet inte kan skada djuret (till ex bomull som kan fasta runt deras små tassar), jag tror nog hö, strimlat toapapper och kokoshår som till ex dom här: http://www.zooimporten.se/fagel/holkar-bon/bomaterial-faglar/bomaterial-kokoshar-300g
Du kan om du vill söka på engelska "african pygmy dormouse" och samla lite info där med! :)
Sajtvärd på Djurparker.ifokus
- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i Sverige
#2 tack! att de ska vara typ 3 st vet jag och att man inte ska ha bomull:) det var jättebra info:D
// Linah
Gerbilsidan
#3 👍
Sajtvärd på Djurparker.ifokus
- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i Sverige