Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikett: allmänt
Läst 2111 ggr
fuzzie
0

Frågor om sjusovare ^^

Min bror är väldigt nyfiken på sjusovare och har läst på en del, men bad mig som är medlem på iFokus att fråga er här lite frågor. 🙂 

Så han undrar följande: 

• är afrikanska dvärgsjusovare samma sak som afrikanska sjusovare? 
  • Vilka mått bör det vara på buren? (vi antar att ett större akvarium eller terrarium är lämpligt. Med finmaskat nätlock såklart.) 
  • Vad bör dom äta? Grönsaker, frukt och insekter? Eller ska dom ha någon slags blandning av olika fröer eller någon slags pellets?
  • Hur många bör man ha? (vi har uppfattat att dom lever i små kolonier) 
  • Är dom lättskötta? Och luktar dom stark eller lite? 
  • Hur många uppfödare finns det i Sverige, om det ens finns någon? 

Vi har haft väldigt många djur sen vi var små och jag har alltid haft olika sorters gnagare, så vi har ju koll på rätt mycket. Och vi tar alltid mycket väl hand om våra djur. Så han känner att han är redo för ett lite mer exotiskt djur och vad vi har förstått så ska sjusovarna vara lite enklare. 

Så hoppas att någon här kan svara på våra frågor och gärna lägga till saker som vi kanske har missat? 

Tack på förhand! 😃

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

zickan
3
  • är afrikanska dvärgsjusovare samma sak som afrikanska sjusovare? 
    Ja jag tror det är samma sak. Iaf samma sak om du läser här på forumet eller hos andra. Ytterst få har sjusovare som inte är dvärgsjusovaren. Men det finns flera arter av sjusovare så jag vågar inte säga att det inte finns fler arter afrikanska. 

• Vilka mått bör det vara på buren? (vi antar att ett större akvarium eller terrarium är lämpligt. Med finmaskat nätlock såklart.) 
    Diffust då jordbruksverket svarat olika när folk har kontaktat dom. Mailar man kan de säga att man får ha de på chinchillamått dvs 1*1meter. Läser man L108 lagen är det 2kvm som gäller. 
    Jag körde glasterrarium med god ventilation. Sålde mitt till en bekants vattenagam. Tror det är enklaste med nån form av glas/plexi bur. Men finmaskigt nätbur borde fungera även det. 

• Vad bör dom äta? Grönsaker, frukt och insekter? Eller ska dom ha någon slags blandning av olika fröer eller någon slags pellets?
    De vill gärna ha fröer/smådjursmat osv som bas. Jag blandade mitt eget efter ungefär samma som jag hade till mössen. Sedan både insekter, frukt och grönsaker. 

• Hur många bör man ha? (vi har uppfattat att dom lever i små kolonier) 
    Minst två iaf. Bättre är 3-5. Blir det för många på ytan de bor kan de börja bråka och bita varandra i svansarna. Kan må riktigt dåligt om de är ensamma.  

• Är dom lättskötta? Och luktar dom stark eller lite? 
    Väldigt lättskötta. Luktar inte mycket alls och krävs rätt sällan rengörning mot andra djur. De väljer ofta en plats där alla bajsar så det är lätt att hålla efter just den platsen. Kräver inge hantering utan trivs rätt bra med bara färskmat, rent vatten och rengörning vid behov. Älskar även lite färska grenar att tugga sönder och bädda med, blåbärsbuske, maskrosor osv. 

• Hur många uppfödare finns det i Sverige, om det ens finns någon? 
    Kan jag inte svara på. Tog mig lång tid att bli av med mina. Hade inte plats med laglig bur och gav sedan bort alla till en annan som försöker föda upp. Uppfödare kommer och går i vågor. 
    Neråt skåne finns det några som ännu håller dom. Finns ev en i sthlm. Bara annonsera och söka här så kanske du får napp av nån som har eller kan tipsa om uppfödare

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Fireant
0

#1 Det är så vackert skrivet så att man nästan får tårar i ögonen.. *ler*

zickan
0

#2 haha.. nu blir man ju suspekt när du skriver så. Fick man ju sitta och lusläsa allt igen jö 😛

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Fireant
0

jo, jag menar det.. perfekt!!!

fuzzie
0

#1 Tack Zickan för svaren! 😃 

Ditt glasterrarium, var det köpt i någon butik eller gick du till någon typ av snubbe som kan "bygga" ihop ett åt en? (haha sämst förklaring, men jag vet inte vad det kallas hehe) 

Vad hade du i din foderblandning då? Jag har ju inte möss så vet inte exakt vad dom äter hehe 😊 Insekterna som du gav dom, var dom frystorkade eller "odlade" du hemma så det fanns tillgång till levande insekter? 

Är det någon skillnad mellan hanar och honor? Vilka går bäst ihop om man skulle ha en liten grupp på 3-5 stycken? 🙂 

Ok, skötseln lät ju väldigt enkel! Så dom har inte samma behov av mänsklig kontakt som många andra djur har? 

Trist att det inte fanns så många uppfödare. Men jag får väl ta och slänga in en annons här då hehe. Är folk här i Sverige inte intresserade av dessa, eller har dom svårt att föröka sig i fångenskap? 😃 

Vad är livslängden på dessa små underbaringar och har dom några artbundna hälsoproblem? Finns det ens någon kunnig veterinär i Sverige om man skulle behöva besöka en? 

Sorry för alla dessa typ 1000 frågor! haha 😃

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^