Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikett: allmänt
Läst 784 ggr
AnnaRamnemark
0

Får man har sibrisk jordekorre?

Jag var inne på arken zoo idag och skulle köpa mask till mina ekorrar. Så säger försäljaren att man inte får ha sibiriska jordekorrar i sverige som husdjur. Jag tycker att jag kollat upp om man får ha dem som husdjur, som privatperson. Men har de blivit ändrat att man inte får ha? För han födde upp sånna förr sa han och sa att man inte får ha de nu längre? Och att han sålde alla sina till danmark. Nu blev jag orolig att jag köpt olagliga djur…

zickan
0

Låter mer troligt att personen fick en kontroll och hade för litet utrymme. Därav får de inte ha ekorrarna. För någon sådan lag finns inte. 

Suttit och skummat igenom jordbruksverket hemsida. Kan inte hitta att sibirisk jordekorre upptagits på cite listan eller lagts in någon ny regel om dessa.  Samma regler som innan. Kopierat från jordbruksverketshemsida nu idag.

Vilka djur får man ha som sällskapsdjur?

Det är inte tillåtet att hålla apor, rovdjur eller rovfåglar som sällskapsdjur. Du får heller inte ha korsningr mellan tamkatt och vilda kattdjur eller mellan tamhund och vilda hunddjur. Djuren måste vara födda och uppfödda i fångenskap för att få hållas som sällskapsdjur. Du får inte hålla individer som fångats i det vilda.

Jordbruksverket, Statens Veterinärmedicinska Anstalt och Naturvårdsverket bedömer ofta från fall till fall om en art är lämplig att hålla som sällskapsdjur. Vi tittar bland annat på om den kan bära på olika sjukdomar och om arten eventuellt kan ha en negativ effekt på den svenska faunan.

Om du vill skaffa ett mer ovanligt sällskapsdjur bör du kontakta din länsstyrelse eftersom en del av dessa arter enligt jaktförordningen skall hållas i ett så kallat vilthägn.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

Som jag sa på fb. Kan va att personen förvrängt saken och menar på lagen som kom 1 januari 2013. Att han inte fick godkänt att föda upp. Eller haft för små burar och får därmed inte hålla ekorrar. 

Tillståndsplikt för viss djurhållning 16 § Tillstånd till verksamheten ska den ha som yrkesmässigt eller i större omfattning 1. håller, föder upp, upplåter eller säljer sällskapsdjur eller tar emot sällskapsdjur för förvaring eller utfodring, 2. håller, föder upp, upplåter eller säljer hästar eller tar emot hästar för förvaring eller utfodring eller använder hästar i ridskoleverksamhet, eller 3. föder upp pälsdjur.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.