afrikanska jättesnäckor
Hej allihopa!
Igår fick jag 3 Afrikanska Jättesnäckor. på ett halvår.
Jag tänkte fråga några saker och hoppas på att kunna få svar.
Vart kan jag hitta kalk åt dem och vilken sorts kalt?
Det känns som fuktigheten inte håller sig, kan man göra en lite grund dam eller ha en liten vatten skål?
Ska de ha fri tillgång till mat?
och vad mer behöver jag tänka på, har läst på en del men tänkte fråga er med, hoppas på svar 😃
Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens 🙂
Antingen kan du anvanda dig av foderkalk (finns att kopa pa t.ex granngarden, se bara till sa att det inte ar nagra konstiga saker i). Annars kan du ge sepia skal, de kan du hitta i vilken djuraffar som helst i fagelavdelningen. Aven vissa matvaruaffarer kan ha det.
Ang luftfuktigheten, du kan prova att tejpa for lite av ventilationen och se om det hjalper. Vad har du for bottenmaterial till snackorna? Vissa substrat haller fukt battre an andra.
Du kan stalla in en liten skal med vatten om du vill det, dock vet jag inte hur mycket det egentligen skulle hjalpa vad galler att hoja fuktigheten, men snackorna kan uppskatta att kravla igen vattnet. Se bara till sa att det ar valdigt grunt sa att dom inte riskerar att drunka i och med att deras lufthal sitter pa undersidan av skalet.
Jag skulle inte ha fri tillgang pa mat, med tanke pa att maten formodligen blir daligt under dagen med tanke pa eventuell varme och fukt. Battre att mata dom pa kvallen och lata maten ligga under natten (i och med att dom ar nattaktiva), och sedan ta bort det pa morgonen sa att risken for flugor ar mindre.
#1 tack,
var på djuraffär idag och då sa hon att jag kunde ha en liten skål med vatten och sådan där sköldpadds kalk som löser upp sig i vatten. Så de har det nu. Ska köpa sepiaskal i framtiden då de inte hade det idag.
Köpte även bark då hon sa att blomgjorden kunde börja ruttna.
Hej!
vad kul att du skaffat snäckor! Tycker att #1 sammanfattade det hela ganska bra. Vattenskål är dock ingen bra ide då de lätt an ha sönder skalet mot den eller ännu värre drunkna. Bark är inget bra material, håller du det rätt kommer jorden inte att ruttna heller. Kokosfibrer (eller plantationsoil) är också mycket bra och går att köpa i de flesta djuraffärer. Spaghnummossa går att köpa frystorkad eller plocka själv i skogen (Kom då ihåg att klippa loss och inte dra upp rötterna)
Du är mycket välkommen att läsa och ställa frågor inne på Snäckor iFokus 🙂
MVH, Smilla
Medarbetare på Snäckor iFokus
#3 tack jätte mycket för tipsen