tips på husdjur?
Hej!
Jag och min sambo är lite sugna på att skaffa husdjur men vet inte vad för något…
Sambon är pälsdjursallergiker och asmatiker
Vi har två små (2½ och 8år) barn som bor med oss varannan vecka
Bor i lägenhet
Någon som har något tips om vad som kan passa oss? (inte reptil/fisk)
Tacksam för svar ^^
alla dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet
Skäggagam!
Sajtvärd på Perser iFokus
Men åh, varför inte reptil? 😃
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
mest för att min äldsta dotter tycker att det är lite läskigt :)
En sphynxkatt låter som ett bra husdjur för er med tanke på förutsättningarna, de är dock inte av den billigaste rasen. Man skulle kunna föreslå fåglar, typ undulater etc. men med tanke på astman kanske det inte är det bästa alternativet eftersom de dammar ganska mycket. Några förslag på minde allergiframkallande hundraser är Bichon Frisé, Chinese Crested, Irish Soft Coated Wheaten Terrier och Italiensk vinthund. De flesta av de allergivänliga hundarna är av den mindre storleken. Som allergiker är det också så att man kan vara mer eller mindre allergisk mot olika typer av djur. Man kanske får en extrem reaktion mot en hund men inte reagerar alls mot en iller, det är olika från person till person, så ett tips är att kanske prova er fram lite mellan olika djur. Om ni känner någon/några som äger ett pälsdjur kanske ni kunde hälsa på och se lite hur stark allergireaktionen blir.
sphynx alltså? är dom allergi vänliga?
De flesta hundraser går bra. Men inte katt (alla han träffat har han blivigt dålig av), inte iller och absolut inte kanin
Tack för alla goda råd :)
#3 Okej, annars hade jag tipsat om Correlophus ciliatus. En trevlig liten regnskogslevande ödla som mestadels äter en speciell "puré". :)
åhh!! den är underbar!! Gogglade och fick fram jättefina bilder! :-D
hur och var får man tag på dessa små sötnosar?
#8 De är väldigt vanliga. Brukar finnas på reptilmässor och hos många privatpersoner. :) Du är välkommen att skriva på min sajt och kan även kolla på crested gecko iFokus.
Det roliga med dessa är att de kan ändra färger så himla mycket, och även att de är lättskötta med tanke på att deras basföda består utav denna "puré" (som även kallas crested gecko diet/CGD).
Nu vet jag inte vad ni vill få ut av erat eventuella husdjur. Men reptiler bör vare sig tas ut ur sina terrarium (känsliga för fel klimat) eller hanteras i onödan (orsakar stress). Självklart får man lyfta ut ödlan vid städning och sådant men det är verkligen inget djur man ska hantera bara för det är kul. Så att ha ett terrarium med en ödla (eller annan reptil) är väldigt likt att ha ett akvarium.
Nu älskar jag ödlor och tycker det är grymt fascinerande djur. :) Men om ni eller barnen vill ha något djur ni kan gosa med eller gå lös hemma så bör ni titta efter något annat.
Själv så är jag pälsdjursallergiker men tål nakenhundar. :)
#10 Jo, självklart är det förutsättningen för att ha reptiler. Bra att du påpekade det. :)
Kan tillägga att jag själv endast tar ut reptilerna vid städning och kanske någon enstaka gång för fotografering/hälsokoll eller som denna token på bilden som brukar hoppa upp på händerna om man pillar i terrariet (men som man ser på bilden så har jag faktiskt handen precis i öppningen utav terrariet).
Hoppas det inte lät allt för luddigt.
Det finns inget djur som är 100% allergifritt för någon.
Jag kan tipsa om att provnosa på en rexkatt. Jag och alla medlemmar i min allergiska familj tål cornish rex-katterna. Dock så tål vi inte sphynxarna (vilka är nakenkatter) lika bra.
Min vän, som tål vanliga bondkatter och i princip alla djur som finns, tål INTE sin mosters devon rex-katter.
Jag är väldigt allergisk i överlag men amstaffhundar tål jag.
Osv.
Det finns inga garantier på någonting. Chinchillor har sagts ska vara allergivänliga, men jävlar vilka reaktioner jag fick av mina.
Ett tips om ni söker ett djur som passar allergiker är att kolla uppfödare bland t.ex katt och hund, och provnosa olika potentiella raser.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Självklart så kommer vi att göra så innan någon ev köps görs :)
Jätte svårt att rekommendera passande djur. Jag har bott med katt i 10 år, så fort jag flyttade hemifrån så var jag helt plötsligt allergisk mot min katt i ytterligare 8 år. Allergi verkar fungera lite avigt.
En tanke med nakenkatt är att leta upp en uppfödare, få en god kontakt och försöka få till att låna hem. Behöver inte va själva katten man känner av, kan även va kattsand. Jag äter allergi tabletter när jag skall rengöra illerlådan ordentligt. Reagerar hemskt på kattströ av alla typer både sand som toalette.
Ödlor är nice. Men samma där, kan reagera på saker runt omkring. Bottenmaterialet som syrsor. Fick lägga ned med mina ödlor när det dök upp att jag var jätte allergisk mot insekterna jag matade med.
Sedan reagerar jag inget alls på råttor, hund eller iller istället. Jätte skumt det där. Så försök låna hem att ha djuren i eran miljö en stund innan ni bestämmer er. Eller skaffa djur med avtal om att de ev kan lämnas åter just pga allergin. Jätte skönt med uppfödare på det sättet. Många kan tänka sig att låna ut, sätta på foderavtal en tid eller ta åter om det inte fungerar.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.