Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettannonser
Läst 7782 ggr
Bexie
7

Pandor?

Jag hittade en annons med handuppfödda pandor till salu i ett EU-land. Jag tänker inte köpa en, men blev väldigt förvånad över att se en annons. Är det någon som vet vilka länder pandor är tillåtna att ha som husdjur i? Jag trodde att man inte kunde ha pandor som husdjur alls :o

Är det tillåtet att länka till förresten?

shaneekung
1

Jag tror att det är en fake camerun annons. Det är näst intill omöjligt som privatperson att äga pandor. I USA tex så är det lagligt i många delstater att äga exotiska djur som tigrar och lejon men ingen har en panda. Jag tror någ att du får länka :D

RobinF
1

Är det den "vanliga" pandan du menar? finns t.ex. röd panda som är betydligt mindre och mer tvättbjörnslik som säkert är tillåten i en del EU-länder och USA

That's a cat...Not a horse.

Ypsilon1
1

Kina äger alla jättepandor som idag finns i världen, dvs. inklusive de som finns på utländska djurparker. Kina 'lånar ut' (sedan 1984) pandorna till de olika djurparker, men ungarna som födds i parkerna ska skickas tillbaka till Kina. Det kan vara som #2 skriver, att det handlar om röda pandor som man föder upp som privatperson i t.ex. USA.

zickan
1

Man får inte ha nån panda som privatperson nej. Men däremot kan man ansöka om djurparkstillstånd osv. Då får man hålla pandor.

Däremot så går det runt väldigt många falsk annonser om djur. En som pendlat runt ett tag är om chihuahua. De har fotat en vit leksakshund, vilket även syns tydligt. Och den försöker de sälja mot en summa av en levande. 
Papegojor och apor har det också cirkulerat runt. Speciellt på uppslagets annonsplats. De har sjukt dålig koll på vad som annonseras där.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

jossa5
0

Jodå, jag har sett länken, och det var väldigt mycket djur på den sidan. Både vanliga pandor och röda pandor, och flera olika sorters apor.

Pandaannonsen hade en bild, dock en från Kinas forskningscentrum, och på bilden sitter en kvinna med en hel flock små pandor omkring sig. :) Jättesöt bild, men annonsen är ju helt klart fejk. Nån som försöker tjäna pengar.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Smullis
0

Får jag bara fråga, hur söker man om djurparkstillstånd? Vad kostar det? Känns dyrt (?) :P

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

farido13
0

jag såg en annan annons där nån sålde 2 vita tigerungar för 5000kr st och kunde skickas till vilket land som helst.

johannamig
0

det är ju riktigt dyrt att äga en djurpark och det finns väldigt många regler och krav som måste uppfyllas för att kunna kalla det djurpark. om man tar pandan som exempel. att bara hyra en panda från kina ska tydligen kosta runt 1-2 miljoner dollar om året.

zickan
0

#8 måste inte äga en hel djurpark för man har djurparkstillstånd. Räcker att ha en art om man vill det. Men vissa arter kräver att man har vissa tillstånd. Som hel/halvapor, rovdjur kräver djurparkstillstånd. Sedan finns det andra tillstånd för t.ex gift, Cite listade osv.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.