Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikett: allmänt
Läst 719 ggr
ratuoi
0

Vilket djur ska jag skaffa?

Jag är så himla sugen på att skaffa mig något exotiskt husdjur, men jag vet inte vad. 

Jag vill ha ett intelligent och socialt djur som tycker om att aktiveras, t ex genom att vara ute mycket, ha mycket klättermöjligheter eller olika aktiveringsleksaker. 

Jag tänkte först skaffa mig en iller eller ekorre men det fick jag inte för personalen där jag bor då illrar stinker för mycket (enligt dem) och de anser att man inte ska ha ekorrar som husdjur.

GP-råtta är drömhusdjuret för mig, men det finns ju knappt någonstans..

Har ni tips på något annat djur som skulle passa mig? Oerhört tacksam för alla svar :-) 

(Har redan hundar och råttor)

Medarbetare på Social fobi iFokus

liva95
0

Hej!

Chinchillor kanske hade kunnat passa de älskar att bli aktiverade och springa och hoppa. Efter mycket tålamod och tid blir det mycket tama och sociala !

Det som är bra med chillor är att de inte luktar speciellt mycket.

zickan
0

flesta exotiska djur får inte hållas under 2kvm yta/bur. gp råttor skall ha 6kvm och de tuggar på allt. bunkrar mat. och inte det lättaste djuret att hålla. samt att bor man runt fler personer kan gp råttan bli aggresiv mot andra vilket kan skapa problem. min kompis sambo blev nästan hotad ur sängen av en gp råtta. anser de du bor med/hos att ekorre inte borde va sällskapsdjur så bör ju gp råtta definitivt inte vara det då ekorrar blir tamare och biter mindre hål på människor som inredning ;-)

Jag skulle rekommendera taggmöss, zebramus, sjusovare, tamråtta, minimus, chinchilla, degus mm. Relativt enkla och luktar inte om man håller efter på normal nivå.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.