Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 26583 ggr
HiddenQuill
15

Skaffa ekorrar

Hej!

Jag och min pojkvän är väldigt sugna på att skaffa ekorre då han tidigare har haft korrar - dock inte helt lagligt då de tog hand om 3 ungar som de hittade i en gammal ladugård som de höll på att riva. Bara en av dem överlevde men det var tydligen det mysigaste husdjuret han någonsin haft :3

Nu hade vi ju inte tänk leta reda på en vild ekorre utan hitta något på laglig väg och har därför lite allmänna frågor. Vilken laglig ekorr-art är mest lik den svenska röd ekorren och vart hittar man uppfödare? Vad måste man tänka på förutom storleken när man bygger bur? Klarar dem sig ensamma eller måste man ha flera?

Tack på förhand!

[Tilde!]
1

De trivs bra i en hög fågel bur med klätterpinnar och lite solros frön, fågel frön mm här och var. Jag skulle skaffat tre honor. Tror inte hanar funkar(de flesta gnagar hanar funkar inte men honor funkar tillsammans) Sibirisk jordekorre tror jag arten heter.

shaneekung
4

Jordekorrar ska ha en yta på minst 2 kvm. Kinesiska ekorren ska ha en ýta på minst 4 kvm och är den som är mest lik vår svenska ekorre. Det finns fler arter men så vitt jag vet finns det inga uppfödare av i Sverige. Dom kräver rätt stora burar och man måste oftast bygga dom själv, om det inte är så att man specialbeställer.

HiddenQuill
2

Burbygge är inget större problem då vi bor "mitt ute i ingenstans" :P

Inga svenska uppfödare? Darn it… Vart får man då tag på dem? Har inte riktigt möjligeheten att åka till kina bara för en ekorre. Visst finns det Japanska ekorrar också? Vad är skillnaden mellan dem och den Kinesiska? Men visst är dem gråa? Finns det inga röda ekorrar som man kan ha som husdjur?

shaneekung
1

Det finns kinesiska ekorrar till salu i Sverige, brukar finna annonserat på blocket. Men det finns även mycket i Danmark. Båda den japanska och kinesiska ekorren finns i svart/grått och röd. Sen finns det andra cola färger som vita och mönstrade, men dom hittar man oftast i Holland och Tyskland.

zickan
1

Det finns en del som åker till utställningar/mässor i hamm(tyskland) houten(holland) osv som man kan fråga om de kan ta med. 
Bara att man måste tänka på och fixa tillstånd i tid. Kan ta upp till en månad att få. Kostar 500. Sedan hitta uppfödare och boka djuret innan, så man säkert får hem.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

HiddenQuill
5

#5 Tillstånd? Vad för sorts tillstånd?

Så måste jag alltås ta mig till Danmark, Tysland eller Holland för att få tag på en korre? Jaja, bättre än Kina i alla fall :P

Finns det några hemsidor där man kan få tag på mer information? T.ex. om utställningar/mässorna i Hamm och Houten?

kangas
5

Det finns en dansk fb-grupp som heter udenlendske egern, där du hittar många av de danska uppfödarna. Jag tror att de arter som är mest lika vår svenska korre huvudsakligen är ensamlevande.

Här finns det helt fantastiska bilder. (Jag nästan dör varje gång…)http://www.eichhoernchenfreunde.de/

Heidi
0

#2 Vart hittar jag burstorlekar för ekorrar? Försökt kika på jordbruksverkets hemsida men hittade inget. Eller så letade jag för dåligt 😉

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se