Jordekorre problem, hjälp?
Tjo tjo Jag skaffade jordekorrar för ca 2 månader sedan. När dem bodde i buren i butiken så såg dem rastlösa ut och sams. Sen flyttade dem hem till mig i en tillfällig bur, tills den stora buren blev klar. Då var dem typ sams. Märkte att Musse är lite dominat och jag tror att han bitit av en bit av skrilles svans. Så han har lite kortare svans. Men nu när dem bor i den stora buren så jagar alla varandra. Noisia verkar vara rädd för den musse dominanta och kvittrar när han blir jagad av honom. Musse är dominant Noisia är den som kvittrar och är rädd för musse Skrille han brukar jaga musse ibland, men är lite rädd med. Tror jag. Frågan är kommer detta att gå över? Att dem bara är könsmogna då dem är 5 månader nu och börjar få sina kulor nu. För jag vet att vissa råttor kan bli lite dominanta när dem blir könsmogna. Jag vill så gärna att de ska kunna bo ihop och vara sams. Tycker att de är ont om info och fakta om jorderkorrar och deras beteende. Iof finns de massa på danska, men jag är så dålig på danska.
Säker på att det är två hanar?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Nu när du frågar blir jag osäker. Jag tror de är hanar allihopa. Men två av dem har iaf kulor. Den 3:e har nog de med. Måste kolla i morgon då dem är vakna. Tror du att dem vill paras eller?
Kan va att det är en hona som de andra två slåss om.
De var en hane de med. Så alla är hanar. Men kommer de lugna sig efter ett tag? Noisa är jag oroligast för. Han gömde sig ett tag och varken åt eller drack. Märkte att han var uttorkad och mager så han fick hamna i en sjukbur. Då blev han typ lugn, åt och drack och såg nöjd ut.
Läste på ett danskt forum att jordekorrar inte ska bo tillsammans med andra. För dem dödar varandra, lite som guldhamstrar. Vad ska jag gör nu då? Har ju 3 st. Men jag läste någonstans att dem blir gladare av att ha kompis. Förvirrande. Råttorn är fortfarande dem bästa djuren jag haft.
Hej, jag kan vara intresserad av att köpa en hane av dig om det inte fungerar med de tre?
Tror nog att jag behåller dem. Jag har särat på alla och dem bor i tillfälliga burar tills sambon kommer hem från norge. Så får vi lösa det då. Och redan nu känns dem lite mer harmoniskare. Så som jag vill att mina djur ska må. :)
Hos jordekorrarna är det ofta honorna som kan va tuffa mot varandra. Eller hanar om de bor med få honor. Det var vad jag lärde mig av de som födde upp mina första.
Då är de ju lite konstigt att mina bråkar. :(
Ja eller har jag fått fel info. Finns ett ekorr forum om du googlar. på engelska men du skulle ju kunna skriva där om råd.