Insekter
Hej.
Jag ville ställa 6 stycken frågor om "Vandrande Blad" insekter och se om ni vet;
1. Är dom giftiga?
2. Kan dom "bitas"?
3. Vilken sorts "bur" måste man ha till en sådan?
5. Vad äter dom?
6. Hur stora kan dom bli i cm?
Det jag hittade genom google är att de inte är giftiga, de ska bo i ett terrarie eller liknande, växtätare och äter blad av olika örter, buskar och träd
hur länge de lever och om de bits hittade jag dock inte.
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Här säljer dom både vandrande pinnar, blad och "burar" till dom och har en hel del info.
1. Är dom giftiga? Nej tror inte det, det är som vandrande pinnar
2. Kan dom "bitas"? Nä
3. Vilken sorts "bur" måste man ha till en sådan? Terrarie eller akvarium
5. Vad äter dom? Grönsaker,frukt,eklöv,björnbärsblad m.m
6. Hur stora kan dom bli i cm?
Ca 8 cm lång
1. Är dom giftiga? Nej. Inte de vanligaste i alla fall.
2. Kan dom "bitas"? Ja, de kan bitas. Men vill inte påstå att de direkt gör det eller att det gör jätteont.
3. Vilken sorts "bur" måste man ha till en sådan? Terrarium eller ett nätterrarie. Bra till vandrande blad samt vandrande pinnar http://www.herperschoise.se/category.html/natterrarier
5. Vad äter dom? Frukt-/bärblad, mer exakt kan nog någon annan svara på.
6. Hur stora kan dom bli i cm? Beror helt på art, men gissar på allt från 5-20 cm.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Tack!! :) Jag har en till fråga;
Hur stor terrarium/akvarium måste man ha? 🙂
#5 Vet inte om det finns några regler för det till vandrande blad, men de ska ju ha lite mer på höjden. 45x45x60 kanske skulle fungera bra? Beror helt på vilken art du tänk dig.
#5 Jag vet inte hur det är med vandrande blad men vandrande pinnar ska ha 3 ggr sin längd på höjden. Det är för att dom som kunna ömsa ordentligt.
#6 det är vandrande blad som jag hade tänkt mig 🙂
vet du om dom kan föröka sig?
#8 Det finns flera olika sorters av vandrande blad t ex
Phylium Philiphines
Phyllium Giganteum
Phyllium Ericoriai
Phyllium Jacobsoni
Jag rekommenderar phyllium philiphines. Jag hade många blad av den arten och det gick bra, de brukar rekommenderas för nybörjare :)
Dom kan föröka sig, men blir inte alls lika många som pinnar. Jag hade tio stycken av den arten i ett års tid (livslängden). Fick inte ett ägg 🙂
Skaffa aldrig vanliga pinnar iallafall!! Köpte 3st till lillebrorsan, ca. 1 år senare hade jag hundratals och ja ville inte ens ha kvar dom mn där satt ja ode blev nya dagligen haha :D
#11 Bara att ta bort äggen eller på andra sätt göra sig av med ungarna. Finns en del reptiler som äter "pinnar".