Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikett: pungdjur-råttdjur
Läst 1341 ggr
graleh
1

Suggie ihop med andra smådjur?

Hej alla,

Jag har ställt denna fråga i Råttor i Fokus och fått svar från råttmänniskor där, nu gör jag samma sak här bland er suggieexperter :) 

Jag har idag en (ja, jag har fått detta godkänt av Jordbruksverket) pigg och kry liten sugar glider på snart 3 år.

Jag bor i ett stort hus på 260 kvm med två våningar. Jag är så förbaskat sugen på att skaffa två råttor. Jag har haft tamråttor tidigare. 

Men.. hur funkar detta? Hur går det med suggies i samma hos som andra smådjur? Hur funkar det med dofter etc.? Om jag har råttorna på nedanvåningen och sugar glidern på ovanvåningen, t.ex., fungerar det då eller har suggies extremt bra doftsinne så det kan bli seriösa problem? Djuren kommer givetvis aldrig träffas.

Taskiga eller översittande svar undanbedes, jag frågar enbart för att jag bryr mig och inte vill göra fel. Tack!

Graleh

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Ypsilon1
0

Hej! Det är ingen fara om de bor på olika våningar. Man för in nya dofter varje dag kanske. När man behöver introducera nya suggisar till varandra, så har man de i samma rum i ett tag, fast de bor i separata burar för att vänja sig med varandra. Det skulle vara ungefär samma sak, men djuren kommer inte ens att se varandra. Det kan hända att suggie blir lite stressad någon dag och behöver lite extra-uppmärksamhet från dig.

zickan
2

Jag svarade dig på råttor iFokus ;-). Föder upp råttor och har haft hand om ett par sugisar samtidigt. 

Det är inge problem att ha dessa djur i samma bostad. Men som Ypsilon säger så kan det ta ett tag att anpassa dom om de inte är vana med sådana lukter. Men råttor utger sällan en lukt som är direkt skrämmande. Värre om man skulle ta hem en iller, katt eller liknande. 

Att bara tänka på det innan man kanske sätter de i samma rum är ju att vänja både arterna med lukter och ljud innan. Se hur de reagerar. 

Ende som kan va en risk är att råttor skräpar rätt väl. Man bör akta så sugisarna inte kommer åt matspill ifrån råttburen när de är ute och rör på sig. Samt att ingen av arterna bör klättra på varandras burar. Risk för bett och onödigt stress.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

graleh
0

Jaa jag såg det :) Visste inte folk hänger på båda forumen, därav min fråga även här (hann posta detta innan du svarade) :) Kul du svarade!

Bra tips, tusen tack :)

It's nice to be important, but it's more important to be nice!