Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 3141 ggr
[MiniPim]
0

Köpa exotiskt djur

Hejsan! Jag har länge kollat runt på exotiska djur och kollat om jag blir "intresserad" av något. Jag har nämligen haft en hamster och efter att den tyvärr gick bort så har jag funderar på att skaffa något annat "smådjur". Så vad finns det för exotiska smådjur som man kan ha? Jag vill helst inte ha något djur som måste äta småkryp/andra djur eftersom jag är otrolig känslig, haha. Inte för att jag tycker det är äckligt, utan jag känner mig så hemsk då bara. Just nu ska jag bara se om jag fastnar för något, sedan kommer jag absolut läsa på massor och skaffa stor bur osv så djuret verkligen trivs. :)

zickan
0

Pygmemöss, zebramöss, taggmöss, lämmel, sniglar, orm, en del ödlor, sköldpadda, springhare, persisk jird, nilråtta. 

Några tips

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Miiwijoy
0

Chinchillor, gerbiler, degus vet inte rikt om det räknas som exotiska djur men möss, råttor och illrar 😊

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

Smilla W
0

Många gnagare äter ju insekter. Till vissa kan man förståss bortse från att ge insekter, dock är detta inte bra för djuren. 

Möss och råttor är trevliga djur som inte äter insekter i första hand, kanske inte så exotiska men väldigt underhållande.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

[00emi07]
0

Snäckor? enkla att sköta, roliga att se på och är mer än ex, fiskar

zickan
0

Möss,iller och råttor är inte exotiskt direkt. Men roliga djur. Illrar ska dock ha kött. Men inte insekter.

Beror sedan lite på var man drar gränsen på exotiska djur. Jag brukar dra det lite grovt på djur vi inte har i svensk natur eller väldigt vanligt i hemmet som hund och hamster.

[MiniPim]
0

Tack för alla tips! Jag har fastnat för sånna här "sjusovare". Men behöver man mata dem med insekter? och är det vanligt här i sverige med uppfödare? =) Jag själv vet att djur äter djur för att överleva, det förstår jag. Men när jag ska äcklas bara för att mata dem så känns det lite sådär. Jag vet inte hur jag ska förklara det, men hoppas ni förstår. Snäckor har vi haft förut, men det är inget jag är så förtjust i. :)

dermot
0

#6 I tråden jag länkade i chatten så står de att de äter insekter i deras naturliga miljö, så jag antar att de ska matas med det i fångenskap också!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

zickan
0

Ja sjusovare vill ha insekter tyvärr. Iof finns det frystorkade och konserverade.

Uppfödare går det upp och ned på. Finns det inte i sverige så finns det i danmark och längre bort. Men dvärgsusovare kräver minimått som en chinchilla. Trots att de är små. Sedan är terrarium enklast då vanligt hönsnät och många voljärer har för brett galler. De är lika stora som svensk typade möss. 

Större sjusovare har minimum på 2 kvm utrymme.

[MiniPim]
0

#7 Ja det va ju mindre bra för just mig då.. :( #8 Jag är mest intresserad av dvärgsjusovare. Men ska kolla runt lite mer. :) Mamma vill jättegärna ha landsköldpadda, men är det inte något att dom har sjukdomar som kan smitta eller något?

RobinF
0

Reptiler överlag kan bära på salmonella, i synnerhet ska sköldpaddor betraktas som potentiella bärare. Dem kan ha bakterien utan att uppvisa symtom.

That's a cat...Not a horse.