sköldpaddor
hej! Kan typ inte så mycket om sköldpaddor!
1. kan man skicka såna små landsköldpaddor via posten?
2. vad äter sköldpaddor
3. vad heter den minsta arten? mer om den!
TACK, för svar
1. Sköldpaddor kan inte skickas på posten. Men det ska finnas en del bolag som har lincens att transportera djur.
2. Extremt olika beroende på art. Sallad, frukt, maskrosblad, räkor, mask, mygglarver, pellets osv. Sedan tillsättning av kalk och annat utöver värme,ev uv osv.
3. Av landsköldpaddor är den egyptiska (Testudo kleinmanni) en av de minsta. och den är även starkt utrotningshotad. Fanns dock en seriös uppfödare här i sv för typ 4-5 år sedan. Men sålde sin besättning till nån annan. Efter det har jag inge koll på hur det ser ut. Om det ens går att få tag på fångenskapsfödda här i sv.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Funderar du på sköldpaddor. Så bör du tänka på ett par saker.
Har du kunskapen - Många landsköldpaddor utfodras med för kraftig mat. Även grönsaker osv kan vara för mycket protein och sköldisen tar skada.
Har du intresset. - Nästan alla sköldpaddor blir väldigt gamla. Och tyvärr kan de vara väldigt svåra att omplacera. Flertalet har fått avlivats, en del även utslängda i naturen.
#1 okej
#2 usch vad hemskt!😮
Som sagt så kräver de rätt skötsel.Framför allt bör man veta hur de ska utfodras.De ska ej ha frukt och grönsaker.Blad,växter och grönt från naturen,och på vintern torkade växte och ett torrfoder som heter PAT.de ska ha kalk och vitaminer och även rätt belysning.De kräver också rätt stora utrymmen för att trivas.De skall ej ha terrarium av glas.Allt detta och mycket mer finns att läsa på ett forum som heter sköldpaddsforum,där kan man bli medlem och lära sig.
Det är väl förbjudet med sköldpaddor i sverige?
#5 Absolut inte.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
nej det är det ej.men vissa arter kräver sk citesintyg från jordbruksverket.Jag har fyra underbara sköldpaddor.
Det är Inte förbjudet med sköldpaddor i Sverige, Jag har en rödfotad skogssköldpadda som man inte behöver intyg till & även grekiska som man behöver. Att man inte skall ge frukt & grönsaker är helt fel men dock beroende till vilken art man har & hur mycket. Vill man eller har tänkt skaffa en så borde det vara lag på att skaffa information om arten innan man skaffar en, det finns en anledning till att cites intygen finns & borde inte bara vara för vem som helst att gå in i en djuraffär & skriva på ett papper & sen åka hem med djuret om man inte har kunskapen om det. I mitt fall ser jag att det är ett utrotningshotat djur som jag vill inte dör ut & vill ta hand om på bästa tänkbara sätt istället för att se det som ett gulligt husdjur som man inte har en blekaste aning om. Det är så lätt att söka på internet,prata med djuraffären, ringa eller besöka ett tropikarie för att få korrekt information innan köp. Sköldpaddor skall INTE skickas på posten & det borde varenda människa förstå annars har man inte med djur att göra enligt min mening. Det finns som sagt firmor som gör dessa tjänster men vilken koll har man då på djuret? Köper jag ett djur i detta fall en sköldpadda vill jag se det med egna ögon för att se hur Sköld,ögon, hur den bor nu( alltså i tillskillnad från i det vilda) mm ser ut vilket man inte kan se genom en bild osv. En sammanfattning är att vad vill man ha för djur, ring, sök på internet & till sist om man har obesvarade frågor så är detta ett perfekt forum.
#8 jag menade nu grekisk landsköldpaddans kost som ej ska bestå av frukt och grönsaker,sen finns det ju andra arter som säkert äter det.Tänkte mig ej för utan skrev bara vad som gällde mina egna.Alla kostråd jag fått är just på sköldpaddsforumet.
Vad sköldisar äter är upp till arten. En del kan inte äta frukt och en del grönsaker pga protein innehållet om jag inte mins fel. Själv haft hand om ett par arter av både land, sump o vatten.
Ingen har haft samma kost. Ende som alla kunde äta gemensamt var pelletsform på burk anpassatat till den sköldisen.
Sen får man inte glömma att skalet på en landsköldpadda som lackas med ett speciellt lack
MVH en djur o kramgalen Ida 
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv
Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua
#11 Vadå?
"Sen får man inte glömma att skalet på en landsköldpadda ska lackas med ett speciellt lack"
Skrev 1 ord fel.
Kan kolla upp vad lacket heter :) Annars kan det torkas ut, spricka, skava m.m. Detta gör vi på våran Grekiska efter att våra 2 tidigare fick problem håligheter i skalet.
MVH en djur o kramgalen Ida 
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv
Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua
Nej man ska ej lacka sköldpaddorna.Ger man dem rätt kost vitaminer och mineraler blir skalet fint.
finns inget speciellt lack för grekiska landsköldpaddor!!!!
#13 Menade mest vad det är för lack. Aldrig hört något liknande. Rätt kost och rätt ljus/värme ska de ha. :)
#16 ja det har du så rätt i.Har några omplaceringspaddor som ej fått rätt kost,vilket visar sig direkt.Har köpt två ungar som fått allt de ska ha och är skötta efter konstens alla regler,och deras skal är jättefint.Just därför är det viktigt att man verkligen gör rätt med dessa djur.De är inga nybörjardjur utan kräver mycket kunskap.
#17 Tyvärr tror många att sköldpaddor är "golvdjur". Men de behöver mer än vatten och mat för att må bra. 😕
Har själv inte haft egna sköldpaddor, men vet inte hur många sjuka bortskänkesdjur man sett. Tråkigt, då de inte är jättesvåra djur att sköta om. Bara för att djuren lever behöver det inte må bra.
LACK på skölden???? Blir fruktansvärt irriterad på folk som bär på sån okunskap på djur. Något av det första jag lärde mig med djur och om man skaffar ett är 1: har jag tiden? 2: ta reda på fakta & försök att efterlikna djurets naturliga beteende i det vilda, vad den äter,fukt,värme,skog, öken ja ni fattar? Om ett djur i det vilda inte får tag i någon mat eller Som nu skalet avviker från det naturliga, går han/hon in i närmsta affär & smetar på sig lite lack på skalet då? NEJ!! Som sagt att min rödfotade kommer ifrån ett land med fuktigt klimat & då får man så gott man kan efterlikna det & i mitt fall med ett regnsystem som höjer luftfuktighetet som i sin tur är bra för skölden. Sen säger jag inte att bara för man sköter sin padda till punkt & prickar så kommer inget hända men det lönar sig att läsa på.
#19 nej,som du säger finns det ju ej garantier även om man gör sitt bästa,men som sagt det finns bra fakta bla på nätet och på forumet.jag har nog läst allt jag kan komma över,men vilken nytta jag har av det.Och det är en underbar hobby.
#19 Men nu skrev ju hon kanske fel, världen går inte under för att en skrev fel. Ta det lugnt! Såklart är det inte så bra att ge ut fel fakta, men nu skrev ju fler att det inte behövs med lack. Du behöver inte låta så arg.
#19 ta det lugnt (: skriv det lite "snällare" nästa gång så blir det inga missförstånd