Gnagare
Hej! Jag undrar vilka gnagare som är rätt så snälla och som oftast inte bits och som inte blir rädda så enkelt? (Förutom kaniner, marsvin och hamstrar). 🙂
Gerbiler är jättetrevliga, har själv två stycken. 😃
Du har råttor som är väldigt trevliga djur. :)
(vill även poängtera att kanin inte är en gnagare, vill spräcka den tron lite då många har den, så inget personligt)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#1 #2 #3 , jag glömde skriva (sånna djur som är lite större än möss, gerbiler, råttor, osv :) )
Degu, chinchillor, iller, sjusovare, jordekorrar osv
Ts, kaniner är inte gnagare. De är hardjur ;-)
#5 iller är rovdjur och kan bitas riktigt jäkla rejält, vilket många gärna gör i tår. Valparna testar bra, som nya vuxna eller ouppfostrade. Vet inte hur många gånger jag fått bända loss en iller från nån kroppsdel.
sjusovare både bits som lättstressade, tom min jätte tama kille som kom på kallning var rätt naffsig, skulle smaka på allt. Jordekorrar kan bitas, otama kan va rätt lättstressade och oftast är de flesta arter väldigt nyfikna så de aldrig sitter stilla.
Jag skulle säga av erfarenhet tamråttor. En råtta kan bitas som alla djur. Men de ska inte bitas då är det en defekt de ärvt. Ont, otam/ovana att hanteras osv.
Väldigt lätta tacksamma djur. Bra komposter vid matrester. Kan tränas till både toalåda som agility mm. Behändig storlek. Inte för liten, inte för stor. Blir ofta mycket tillgivna även om en del kan va mer aktiva och en del mer lugna.
Möss är också rätt simpla djur som kan bli väldigt tama. Lära trix och tål mycket om de blivit mycket hanterade.
Suga glidern jag hade hand om var bitfri, social och visade inge tendenser till stress mer än när hans gamla partner dog. Parnern var lite feg och hade varit rätt dåligt skött innan en bekant till mig tog över henne som gammal. Tror hon kunnat ha blivit riktigt mysig med tiden. Men de ska ha stort, hela 4kvm som minst. Så lite drygt på det sättet.
Men ja iller är rovdjur och inte gnagare. Men ändå trots att de kan naffsa och bitas så är det som att ha en katt. Ska bo som en katt. Dvs får inte bo i bur enl lag. Kräver en hel del. Men iller från uppfödare, sedan bra uppfostran och umgås med den/de mycket. Så är de hel härliga djur. Men de lever ett par år och lätt för en del dyrare veterinärvård. Så där är de dryga. Men jag skulle aldrig byta bort mina ❤️
Annars kan jag inte komma på så mycket mer. Chinchilla är mysiga djur om de är tama från början. Dvs bra uppfödare eller väl hanterade. De en kompis bad mig husera ett tag var hemska. Aldrig hanterade. Lättstressade och flög runt. Gick inte att hålla i.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Ja själv tycker jag att degusar eller shawi jirds är väldigt trevliga och aldrig blivit biten av någon av dessa raser trots jag har hanterat många och föder upp. De är större än gerbiler men då behöver ju dem större utrymmen också.