Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettdjur-lagen
Läst 2194 ggr
Helenaw87
0

Vad kan man ha?

Har sett folk som har skunkar som husdjur, servaler, oceloter, ökenrävar, fladdermus, lokatter och sengångare, apor och till och med hyenor som husdjur…
Vad är tillåtet i sverige??

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Smilla W
0

Jag tror man får lov att ha skunk i Sverige. Apor är olagligt. Resten vet jag inte men gissar på att det mesta inte är tillåtet.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

zickan
0

Man får inte ha skunk i sverige. 

De djur som är olagligt till privatpersoner som inte innehar djurparks tillstånd är. Rovdjur med undantag på fågenskapsfödd iller och grävling. 
Man får inte ha hel och halvapor. Och man måste ha intyg om djuret ligger på cites listan.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Smilla W
0

Ja, då var inte skunk heller tillåtet, vet att det är det i vissa delstater i USA. Tycker dock att det är bra, dessa djur lämpar sig inte som husdjur.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

RobinF
0

Finns nån regel om att rovdjur med vilt i sig måste vara tidigast 3:e generationen uppfödda i fångenskap för att hållas som husdjur eller något liknande, rätta mig om jag har fel

That's a cat...Not a horse.

Ypsilon1
1

#4 den regel gäller bara för varg- och katthybrider. " Om de fyra senaste generationerna är fria från vilda djur får du ha djuret i Sverige" (citerad från Jordbruksverket)

samt ang. övriga rovdjur:

"Rovdjur får inte vara sällskapsdjur

Det är förbjudet att ha andra rovdjur än hundar, katter, grävlingar och tama illrar som sällskapsdjur. Du får inte heller hålla eller sälja

• hybrider mellan tamhund och vilda hunddjur, till exempel varg eller dingo
  • hybrider mellan tamkatt och vilda kattdjur
  • korsningar mellan sådana hybrider och vilda arter.

Hybrider som är förbjudna är första till och med fjärde generationen efter korsning mellan vilda arter och tamhund eller tamkatt."

Rumblebee
0

Dock har skunkar en gång i tiden varit lagliga att ha i Sverige. Minns inte. 
Och olämpliga som husdjur kan jag inte påstå att dom verkar vara. 
Visst, det blir ju olämpligt om dom har kvar sina stinkkörtlar i och med att då riskerar man att lukta ruttet ägg

zickan
1

De flesta djur har en gång i tiden varit lagliga i Sverige. När jag var barn så var apor lagliga. Vet att min kompis pappa hade en silkesapa. När reglerna kom om förbud så fick man behålla de djur man hade livet ut om man inte tog fler kullar eller sålde. Dock kan jag minnas fel, men jag har för mig det.

Alla arter av djur kan vara olämpliga som husdjur i fel händer. Och skapa stor skada om de kommer ut/dumpas i det vilda. Vilket tyvärr sker ändå. Även med vilda djur. Vet att vi har ett helvete på Gotland där jag är uppväxt. Nått pucko har tagit dit vildsvin och rådjur. Utan större rovdjur så kan de föröka sig fort. Viltolyckor har dubblerats massor, naturen tar skada. 
Tror det är en bidragande faktor till att förbudet kom till, utöver att många djur hamnade i fel hem och skadade människor som vanvårdades pga okunskap. 

Men som sagt. Helt förbjudet är det inte på nån art vad jag vet. Sverige är skönt på det sättet. De kräver bara att man genomgår och skaffar djurparkstillstånd på de artern man inte får ha som vanligt husdjur. Väldigt smart i min mening. Ger ett krav på att man ska kunna en hel del om arten man vill ha som uppvisa att man har rätt miljö/plats.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.