AKUT! skadad vildfågel?
Hittat en duva jag funderar på om den är skadad, sitter mitt på en gräsmatta, kan gå men tveksamt om den kan flyga, finns en väg bredvid och massa katter i området så mycket möjligt att den kan ha blivit skadad :/
Om den sitter kvar likadant om någon timme vad ska man göra då?
Prova med att närma dig fågeln, gjorde det en gång när jag trodde en fågel var skadad men flög iväg så fort när den hörde mina fotsteg.
Men om den fortfarande är kvar än och är pass skadad tycker jag att du ska ta ett snabbt beslut- döda den. Hemskt men ett bra beslut. Du kan också kontakta viltjouren om du inte klarar av det.
Men fågeln kanske är bara i chock och då behöver du ju inte döda den direkt. Låt det ta lite tid och lägg fågeln lite snabbt på ett skyddat ställe ute i naturen.
Fåglar är lättstressande djur att de kan dö av stress om de blir infångade.
Det finns en tråd om detta, klicka här för fler tips!
don't let anyone destroy your happiness 
Amen, du kan ju inte bara gå och döda en fågel för att den inte kan flyga för tillfället. Det känns alldeles för drastiskt, tänk om den bara chillar, så som duvor ofta gör?
Om din kommentar är riktat mot mig, läs noga vad jag skrev :)
''.. och är pass skadad tycker jag ..''
Höll med #3 Man kan ju inte döda direkt.
Det finns ju säkert hopp!
Självklart att det finns hopp men inte alltid, tyvärr.
Det är inte rätt att låta djur lida tills döds bara för att ''men det finns hopp'' och sedan säga oj, vad jag hade fel.
Men om duvan bara vilar sina vingar ska du absolut inte döda den, nej, TS! Hur går det nu?
Jag gick emot den och då gick den bara iväg, petade på den med en pinne för att skrämma den till att flyga men den flög inte, det var efter det jag skrev detta inlägg, men har inte sett duvan nåt mer, i bästa fall var den i chock och flög den iväg, i värsta fall blev den tagen av någon katt :(
Försökte ringa viltjouren men hittade bara numret till dem i Stockholm :/
Här nere är det ofta att jag ser duvor, kajor och kråkor som inte kan flyga. Brutna vingar eller whatever.
Men samma fåglar promenerar runt glatt varje dag. Det läker ut rätt snabbt ibland, och de klarar sig bättre än man tror.
Ser fågeln inte ut att ha ont så skulle jag inte lägga mig i. Då skulle det ske varje vecka..