Sibirisk jordekorre?
Jag är väldigt intresserad på att skaffa en eller två sibiriska jordekorrar. Så jag undrade om någon vet lite extra om just sibirisk jordekorre och kan dela med sig av sin erfarenhet. Det vore också bra om det är någon som föder upp ekorrar i Skåne/Göteborg området. Tack på förhand!
Finns nog ingen som föder upp dessa just nu vad jag vet. Kan ju alltid kolla med fireant/lovenest.se
Jag har haft 5stycken. 4 normalfärgade och en albino. Skrev en artikel om dom för flera år sedan när jag startade denna sida. Men den skulle väl behöva finslipas lite. Men kika på den låsta tråden - snabbguid över exotiskadjur så hittar du snart den artikeln. Söker du även här på forumet hittar du en hel del.
Annars är det nog lättare att du skriver mer specifika frågor du undrar om.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag söker oxå efter jordekorrar. Ringde till center syd idag och frågade och dem skulle i såfall få i sommar. Men de är jätte länge tills dess.
Varför ska de vara så svårt att hitta :(
Centersyd har under väldigt lång tid haft ett par som dom aldrig får sålt.
Sist jag var där fanns dom kvar och det var max en månad sen.
Hälsningar Malin
När jag ringde till dem sa dem att dem inte sålde de ekorrarna som dem hade i butiken. Så jag skulle vänta till våren/sommaren då de kanske kommer nya från deras uppfödare :/ Men jag hittade masssssor i danmark. Så jag och sambon ska ta en roadtrip och hämta hem. Jag bor ju inte så långt bort från danmark så de blir en trevlig liten roadtrip-dag tror jag. Skulle finnas en djuraffär lite utanför köpenhamn zoozity som ska ha, dock inte säker. Man kan ju maila och fråga.
Avifauna brukar ha. Men kontakta steffen stjerne annars
Så vitt jag vet får djuraffärer inte hålla djur dom inte säljer, djuren måste vara tillsalu.
Hälsningar Malin
De var ju konstigt att hon sa så till mig då… nu blev jag lite sur.
Dom i butiken är dessutom "prismärkta".
Hälsningar Malin
Men men, jag får väll ringa och kolla med dem igen.

Ni som vill ha djur i bur, hur tänker ni angående storlek på bur ?
Borde inte typ vilda djur vara fria istället för att sitta i en liten bur ?
Tycker så synd om alla djur som sitter i små burar där dom inte kan leva ett "normalt" liv med större yta så dom kan springa fort och långt, upp i träd mm.
Samma med burfåglar, dom kan typ hoppa från pinne till pinne.
Vet att några blir arga på mig när jag skriver det här men det är endast att få en liten tanke med att ha djur i bur.
#10 Vilda djur?Det är väl ingen som har vilda djur i bur. Det är inte lagligt i Sverige.
Hälsningar Malin

klart dom inte är burdjur från början.
#12 Vart drar du gränsen för att kalla dom "vilda djur"?
Jag menar, din logik är ju inte så bra om jag får säga mitt så länge du har husdjur själv.
Vilket djur är "vilt" i dina ögon?
Häst? Hund? Kanin? Hamster? Ökenråtta? Iller? Igelkott? Ekorre?
För inget djur har varit husdjur från början, var och när blir det ok?
Alla husdjur i sverige är uppfödda i fångenskap, dvs har aldrig vetat annat än "bur". Det kan jag inte kallat ett vilt djur.
Att däremot ta in ett djur från det vilda och sätta i bur är en annan femma och det är även olagligt.
Hälsningar Malin
Finns inget djur vi håller som sällskap som inte varit vilt från början. Ser att du har massa hästar. Inge reflektion på att vi människor jagade fatt på vildhästar och fångade till att använda för att förenkla arbetsbördan. Nu mer används hästen mest för att låsas upp i en hage. Är lika mycket burdjur det.
Som mina hundars släktingar kommer från det vilda. De är framavlade av människorna till liv i fångenskap. Nu tvingar jag dom gå i koppel och de är inlåsta i mitt hem utan att kunna springa vilt.
Så ska man se det på det sättet så bör man själv inte ha djur om man anser att det är fel att hålla fast "vilda" djur ;-)
Sibirisk jordekorre ska väll minst ha en bur på 2 kvm? Och en massa klätter möjligheter och gömställen. Tänkte fråga en annan sak, många tipsar om att köpa jordekorrar från Danmark. Men vad gäller det för regler för att ta in dessa? Är de 5 smådjur per skalle?
#15 Du har koll på läget ;)
Hälsningar Malin
Menar du att jag har koll på läget när de gäller buren eller hur många jordekorrar man får ta över gränsen?
Koll på läget med allt du skrev :). Max 5 små gnagare utan tillstånd Per skalle. Men tror inte ekorre går under den, tror de kräver tillstånd. Men lite på hur man åker och när om man ens brukar bli kollad. Kan alltid kolla om det inte är expo i sv som nån ifrån typ Danmark ska på och kan ta med. Ska de sälja så har de troligen fixat tillstånd Och ja 2kvm. Kunde fått min bur men jag har börjat slänga delar av den :/. Dock enkelt att fixa med hönsnät. Jag körde fyrkantigt och snurrade nätet innåt på pinnarna som skydd från gnag.