Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 980 ggr
idacu2
1

afrikansk dvärgsjusovare?

tänkte bara kolla vilka i sverige som föder upp dessa sötingar?

Sen undrar jag om det är 1 meter i höjd som häller & 0,5 kvadratmeter som gäller i botten.. lr vad är de exakta minimala måtten enligt lagen..? tkr alla nämner olika :P

enbartmalin
0

Hör med jordbruksverket om du vill ha ett säkert svar.
Men går man efter deras lista så är det 2kvm vad jag kan utläsa.

Hälsningar Malin

idacu2
0
choiicho
0

Jag hade för mig att just dvärhsjusovarna skulle 0,5 kvm som minst. Dem är ju pytte små och väger ingenting. Men jag kan ha fel.

idacu2
0
enbartmalin
0

#3 Fast det står inget om 0,5 i jbvs lagar.
Jag har också hört detta, har även fått svar på mejl från JBV om att det skulle vara så, men hittar ingenstanns i deras lagar om det.

Jag vill ha det svart på vitt taget ut deras lagar om jag ska lita på det.

Hälsningar Malin

choiicho
0

Det finns en lista om minimum mått på deras hemsida. Kommer inte ihåg paragrafen. Men där ska dem typ ligga som övriga gnagare i en viss viktklass. Under 200g tror jag dem hamnar i. Kan inte gräva fram den just nu, sitter med telefonen.

idacu2
0
enbartmalin
0

#6 Som sagt, inte vad jag kan hitta, så när du har tid får du gärna visa var :)

Detta är vad jag hittar och det är det jag gått efter.

Övriga marklevande gnagare < 0,25 kg

17 § Arterna får hållas inomhus året runt i utrymme.

18 § Utrymmeskrav enligt följande:

Utrymme: 2 m² om insynsskyddat ovanifrån, annars 4 m².

Utrymmets utformning: Grävmöjligheter för alla utom Menetes, Zapus, Clethrionomys, taggmöss, gräsmöss, äkta råttor, stenmöss, gräsråttor, vitsvansad råtta, hjortråttor, storörade möss, Bomullsråttor och pygmémöss. Bassäng 1 m², djup 0,3 m för Arvicola.

Övriga trädlevande gnagare < 0,25 kg

23 § Arterna får hållas inomhus året runt i utrymme.

24 § Utrymmeskrav enligt följande:

Utrymme: 2 m² om insynsskyddat ovanifrån, annars 4 m², höjd 1,5 m.

Utrymmets utformning: Klättermöjligheter.

Hälsningar Malin

zickan
0

Orkade inte leta på jbv sida i evigheter så jag letade upp det ypsilon1 skev som sammanfattar rätt bra.
http://exotiskadjur.ifokus.se/articles/504e21d2d4ebea3779000473-afrikansk-dvargsjusovare

enligt L80, kap. 1, 7§:

"Djurarter som tillhör ordningen Rodentia, och som inte omfattas av bilaga 1:4, tabell 1, ska ha utrymmen med minst de mått som anges för chinchilla i nämnda tabell. Detta gäller under förutsättning att de får hållas enligt 4 § samt att de har en vuxenvikt på mindre än 100 g och har motsvarade behov som de arter som anges i nämnda tabell. I övrigt gäller för dessa djur de bestämmelser som anges i kapitel 8, i tillämpliga delar beroende på art."

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

choiicho
0

Här har vi dokumentet från jordbruksverket som ypsilon1 citerade. 

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/1242046835238/DFS_2005-08.pdf

enbartmalin
0

#9 Jag har suttit och letat i evigheter och missat det stycket ;)
Dom gör det inte enkelt.

Hälsningar Malin

idacu2
0

Nu blev det jätte- rörigt för mig med lagar o skit..

Vilket är det vi kommit fram till som gäller för dessa sötingar? :P

zickan
0

enligt L80, kap. 1, 7§:

"Djurarter som tillhör ordningen Rodentia, och som inte omfattas av bilaga 1:4, tabell 1, ska ha utrymmen med minst de mått som anges för chinchilla i nämnda tabell. Detta gäller under förutsättning att de får hållas enligt 4 § samt att de har en vuxenvikt på mindre än 100 g och har motsvarade behov som de arter som anges i nämnda tabell. I övrigt gäller för dessa djur de bestämmelser som anges i kapitel 8, i tillämpliga delar beroende på art."

Med detta är anledningen till att jordbruksverket brukar säga chinchilla mått till Afrikansk dvärgsjusovare. Om man frågar dom om bur mått.
Så länge arten inte väger över 100gram vid vuxenvikt och motsvarar de behov som nämns i tabellen. Så kan man hålla dom på chinchilla mått.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

idacu2
0