Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 1590 ggr
thenewbreed
0

Afrikanska Pygmémöss

Jag är sugen på att skaffa några av dessa filurer och har läst lite artiklar och liknande här på iFokus.
Det är tänkt att skaffa pygmemössen till hösten/vintern så läser på allt vad jag kan nu.

Men jag har fortfarande ett par frågor, 

1. Hur många honor kan man ha tillsammans?
2. vilken typ av bur skulle de trivas bäst i, terrarium, duna?
3. Vart får man tag i dessa, och hur mycket kostar de på ett ungefär?
4. finns det veterinärer i stockholmsområdet som är kunniga på dessa smådjur?
5. Hur många möss rekomenderas det att man har i en bur? jag är sugen på att ha en liten "flock" i en stor bur. 
6. har de speciella behov som typ en viss temp i buren?

Medarbetare på bildredigering! :)

[Cras]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Slösurfar runt och råkar se ditt inlägg och att du inte fått nåt svar än, vilken tur för jag har pygmemöss :)

1. mössen vill bo i grupp, vi har sju honor tillsammans och det funkar jättebra utan bråk. tror största rekommenderade är ca 10 st, men det beror ju såklart på hur stort hem du har till dem, de vill ha stort utrymme att röra sig på.

2 vi har ett gammalt akvarium med lock som vi modifierar locket så vi har täppt till hålen med finmaskigt metallnät samt en vädringslucka ovanpå med samma nät. min kompis har tätat till ett terrarium till sina. man kan också ha dem i samlalådor från ikea (tillräckligt stora såklart och borrade lufthål) men de ser man inte igenom så bra och det är ju lite tråkigt.. vi har en större och en mindre samlalåda som transportbur och har dem i när vi städar akvariet eller som sjukbur. Det viktiga är att det inte kan dra på dem, att de kan hållas i minst rumstemp, helst lite högre (de gillar inte under 20c, trivs bäst över 25c, under 15c så dör dem). men de måste även få lite ventilation och det måste vara tätt nog så de inte rymmer. sen får man vara fantasirik på inredning då de gillar att springa, hoppa, klättra och gräva.

3. du får söka runt efter privata uppfödare. lägg upp annons och håll utkik. tjejen jag köpte mina av har tyvärr slutat föda upp dem nu och jag ska inte ha någon mer kull. mina kostade 60kr styck har jag för mig och jag köpte flera på en gång, kan ju variera beroende på vart du köper ifrån och om de är vanliga bruna eller mer ovanliga blåa.

4. ingen aning! blir de sjuka går det oftast riktigt snabbt, de är dessutom inte så enkla att medicinera precis. men djurkliniken roslagstull är väldigt duktiga på gnagare.

5. eftersom det är flockdjur så minst två stycken, sen beror det väl mest på hur stor bur du kan ha men framförallt hur många möss du får tag på… det är ju inte helt lätt att få tag i flera på samma gång, många jag läst om har helt enkelt köpt en hona och en hane och avlat fram sin flock själva, separerat könen och sålt de könen man inte velat ha kvar. vi har sju honor tillsammans, fem av mina hanar har flyttat till min syrra och tre hanar till min kompis.

6. ja. de vill även äta insekter i sitt foder. vi varierar med levande mjölmaskar och blandade torkade insekter.

http://mus.ifokus.se/articles/4e54d8a188f4726573001b87-afrikansk-pygm-mus du kan även skriva på mus.ifokus för mer info, finns ett par till där som har pygmeer :) lägger in en bild på en av hanarna.

thenewbreed
0

#1 åh tack för det långa svaret! nu ska jag dock åka och hämta vanliga möss imorgon eftermiddag så finns inte plats för pygmemöss. Men definitivt något jag kommer skaffa senare!

Medarbetare på bildredigering! :)

[Cras]
0

lycka till :) vanliga möss är oxå kul <3