Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettoff-topic
Läst 4643 ggr
idunlover
2

OT-Grisar har det hemskt!

Hej! Grisar i sverige har det Hemskt! Jag kollade på youtube en gång och sökte på grisföretagare efter att ha läst en artikel i en tidning. Hemskt! dom bor i en trång box och tvingas bada i deras eget kiss och bajs  för att ingen städar deras burar! 

Jag äter inte gris av den andledningen,bara ekologiskt!

Sök på Grisföretagare på youtube för mer info!

😭

[julatopp7018]
16

Har du besökt alla Sveriges grisbönder? Istället för att tro allt du läser borde du göra ett besök på en grisuppfödning kan lova dig att förhållanden hos många uppfödare är betydlig bättre än du tror.

jarske
7

Uhm… googla earthlings, kolla på hela filmen! Tro mig, inte enbart grisar som lider illa under människornas hand….

idunlover
0

1 jag pratar om stora gris företag kolla på filmen innan du säger något

2 jag vet höns kor o   s    v…😡

[julatopp7018]
13

#3 Jag har varit på stora gårdar där man föder upp grisar och inte sätt några brister. Ta dig tid att åka besöka grisfarmar istället för att sitta hemma och tro att allt du läser är sant. Det finns oseriösa uppfödare det vet jag men att dra alla över en kam är fel.

idunlover
0

du har varit på ekologiska farmer

[julatopp7018]
3

Jag har besökt en av dom största grisuppfödarna i Sverige och ekologiska farmar som låter grisarna böka utomhus.

idunlover
0

kolla på filmen🙂

Denna kommentar har tagits bort.
Itchy
15

sorry, men är du lite bakom flötet ??

om du hade satt foten inne på en grisgård, ekologisk eller icke ekologisk så hade du sett glada grisar och bönder som gör allt för sina djur, har varit på en del grisbesättningar med skolan, och en bonde hade till och med en galt som bodde i gästrummet sedan bondens fru tagit hand om den sedan den var en liten pellekulting

grisarna har bra mat, halm att böka med, och badar inte i sitt eget kiss

vissa bönder har halmbäddar, där det går en grupp med suggor i en gigantisk box full med mysig halm, och har ofta tillgång att gå ut om de vill, andra har sina grisar i lösdrift, där det går flera suggor tillsammans, och där de oxo har massa halm att bädda & böka med (det står i djurskyddslagen att grisar SKA ha ngt att böka i/bädda med)

du ska inte tro på allt som PETA 🤮

eller liknande djurrättsterroristorganisationer sprider

You can't spell Bitchy without Itchy

Rumblebee
6

Dessutom ska man inte jämföra vissa filmer/klipp med Sverige. I Earthlings som nämneds tidiagre, så är alla klippen tagna från utlandet, där deras regler och även empati verkar vara åt helskotta.

Det sista man ska göra är att tro på allt PETA säger… dom är en bunt extermenister som i stort sett vill förbjuda även husdjur.

Mantissa
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gick på lantbruksskola för ca 10 år sedan. Avelssuggorna där hade det ok mellan grisningarna. De gick i lösdrift med djup halmbädd (dock aldrig ute i hage). När de hade kultingar var de i bås som var dåligt ströade, men rena. Slaktsvinen däremot bodde trångt och skitigt. Detta vara på en skola som skulle vara ett föredöme för eleverna. Det kändes inte ok. Det var säkert fullt lagligt på alla sätt men ljudvolymen var hög, luften inte så vidare och grisarna såg stressade ut.

Nej så här ska grisar bo! (fotat på kristians gård utanför delsbo)

E-l-vira
3

Jag gick på en lantbruksskola för två år sedan och det är precis som #11 skriver, våra lärare och personalen sa att det var bland sveriges lyckligaste grisar, jahopp… jag blev vegetarian

Medarbetare på klickerträning.ifokus

choiicho
0

Har också gått på lantbruksgymnasium. Det ända jag har att klaga på är att luften var så dammig att jag fick ont i lungorna efter att spenderat en dag där inne. Trots att dem hade vattenduschar i taket som gick på ibland för att förhindra dammet. Förhoppningsvis har dem fixat det nu.

Utöver det hade dem det rätt så bra vad jag minns. Suggorna med ungar hade både halm och spån i sina boxar. Hade kunnat varit lite större dock. Men annars helt okej.

Det fanns en jätte fin utehage som var väldigt trevlig faktiskt. Så det fanns inte så mycket att klaga på tyckte jag. =/

Sverges djur är dem som har det bäst! Vi har höga krav på våran djurhållning. Det går inte änns att jämföra andra länder med oss.

AMITOLA
2

Även jag har gått på naturbruksgymnasium. Där var det ekologiskt. Det var trångt och luktade fruktansvärt av all avföring. Grisarna var stressade och fick aldrig se dagsljus. 
Det var hemskt att se. Jag hoppades att allt man hört inte skulle stämma.

Jag hade iallafall inte velat gå runt på betonggolv i min egen avföring, i ett litet utrymme, trängas med andra och aldrig gå ut, i hela mitt liv.
Dessutom kastreras utan bedövning och utan att bli sövd? Nej tack.

Som #11 säger så är det så det ska se ut! Fler lyckliga grisar till världen!

http://www.ettlivsomgris.se/

Like ok whatever, dude.

graleh
0

Jag var i söndags och besökte ett gäng grisar och de hade det alldeles finfint. De låg i en stor hage och latade sig. Inte mycket bajs i närheten. 

Alla djur kan vanvårdas tyvärr, inte bara grisar. Finns höns som har det jätteilla, kossor och för att inte tala om hästar.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

idacu2
0

Kan ngn admin ta bort denna tråd? Inlägget har inget med ngt exotiskt djur att göra.

Mantissa
3

varför? man får väll starta ot trådar om man vill, men man kanske inte ska vänta sig lika utförliga svar som på tex lantdjur.ifokus eller djurskydd.ifokus där den passar in bättre.

idacu2
0

Varför? Skrev precis anledningen: den har inget att göra med ngt exotiskt djur. Ska alla folk hålla på att skriva om vad dom vill på vilken tråd som helst finns det ju ingen mening med att ha trådarna sorterade.

Mantissa
5

jag tror inte vi behöver oroa oss för någon anarki på iFokus. Det ligger ju i trådskaparens intresse att rätt inlägg hamnar på rätt forum. Sedan kan man ju gärna tipsa ts om exempelvis de trådar jag nämnde tidigare men jag ser ingen anledning till att hela tråden måste tas bort då den inte är stötande eller på annat sätt jag känner till bryter mot några sajtregler.

Rumblebee
2

#18 De flesta forum här på iFokus har en 'off topic'' kategori. Så ja, det är rätt så fritt fram att skriva vad man vill (nästan) i vilket forum man vill, dock bör man väl tänka tänka på om det finns någon kategori på forumet som passar att posta inlägget i.
Fast är det unga människor som skriver ett inlägg så kan man inte begära att dom ska ha samma forum kunskap som äldre.

zickan
2

Jag har följt tråden lite smått. Ser inte någon anledning att ta bort den. Alla håller en rätt bra ton och inge regler bryts. Men visst är det off topic. Jag sätter Ot framför och flyttar tråden till rätt kategori ;-)
/Sajtvärden

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

Svenska grisfarmare är bra mycket bättre än utländska. Vi har massa regler att följa och tycker man att djuren har det illa så får man påpeka detta för ägaren. Om de inte bryr sig kan man ringa länsstyrelsen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

E-l-vira
1

#22 I många länder är det förbjudet att kastrera utan bedövning men det är fullt tillåtet i Sverige. Och även om vi har vissa bra lagar är det inte säkert att de följs, jag gick som sagt på en naturbruksskola för två år sedan. En klasskompis till mig hade praktik hos en distriktsveterinär och de åkte på oanmäld kontroll till en grisgård - han hade fixerade suggor trots att det varit förbjudet en längre tid i Sverige. Veterinären sa "Bygg om eller lägg ner, vi återkommer om en månad"

Medarbetare på klickerträning.ifokus

spacesheep
1

Jag har positiva och negativa upplevelser när det gäller grisgårdar. Har sett gårdar där grisarna lever fantastiskt bra, eller i vilket fall helt okej men även skräckexempel. Jag kan inte säga varken bu eller bä, det enda jag skulle önska var att det fanns striktare regler/lagar när det kom till djurhållning och att alla verkligen följde dem. Produktionsdjur kan likt alla djur leva bra och ha ett fullgott liv så länge ägarna faktiskt bryr sig.

Melissa V
2

Gick också på lantbruk, där gick grisarna ute i stora hagar med bås. Fick varierad kost och var elevernas "små" kelgrisar. 
Finns även en bonde som går under "glad gris", var några år sen dock och han var då rätt gammal så vet inte om han håller på än men jag köpte alltid hans kött. 
Samma där att grisarna gick ute, han slaktade dom själv där slakteriet låg på samma ställe som deras sommarbete så när han lastade på dem trodde såklart grisarna att dom skulle dit och glatt hoppade med. Allt skedde så de skulle ha de så bra som möjligt ända in i döden. 

Istället för att bojkotta helt och dra alla över en kam så leta fram fakta om vilka som har det bra och köp enbart från dom. Vissa låter sig även köpa direkt från dom utan att behöva passera genom affären om man vill vara säker.

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Ixectrona
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kollade på Earthlings för knappt två år sedan, kollade sedan upp om det var lika illa i Sverige, och hittade sådant här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11708310.ab

"…grisar skållades levande på fyra stora svenska slakterier under förra året."
"– Det hördes ett skrik genom slakteriet. Det visade sig att grisen kom ut från skållningen utan något öppet stickhål. Vi gjorde bedömningen att den gått igenom skållning utan att den stuckits ihjäl."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12151887.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12358999.ab

Och så är mycket av köttet vi köper i Sverige danskt, och de danska djuren har det (rätta mig om jag har fel) ännu värre än de svenska.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/danska-grisar-misshandlas-svart/

"- Det är en fabrik vi har. Du ska inte tro att jag har 1700 suggor här ute för att de är söta djur som jag ska klia bakom örat. Jag har dem för att jag ska tjäna pengar på dem"

Precis. De är saker som produceras i en fabrik för att man ska tjäna pengar på dem. Inte levande. De kan inte känna, för de är inte som oss. Det är så man tänker.

http://www.ettlivsomgris.se/

"På var femte gård med smågrisuppfödning har vi hittat fixerade suggor – suggor som står fastlåsta i små burar, vilket är olagligt annat än under mycket speciella omständigheter."

"På två tredjedelar av gårdarna var djuren smutsiga eller mycket smutsiga." (Grisar är renliga djur och vill inte vara smutsiga mer än vi vill.)

"På 40 procent av gårdarna hittade vi döda djur, många gånger inne i boxarna bland de levande."

"På 84 procent av gårdarna fanns uppenbart sjuka djur – svaga, halta, hostande, med klåda eller med förlamade fram- eller bakben."

"På 95 procent av gårdarna fanns det djur med sår, mest rivsår efter slagsmål men också bölder, liggsår och stora öppna sår."

"På hälften av slaktsvinsgårdarna har vi sett aktiv svansbitning eller avbitna/skadade svansar."

"På 55 procent av gårdarna har vi kunna konstatera beteendestörningar, så som gallerbitning och kannibalism."

"På mer än hälften av gårdarna har våra inspektörer noterat att luften sticker i luftvägarna, ett mått på att ammoniakhalten ligger över gränsvärdena."

"På hela 94 procent av gårdarna har det varit mycket små mängder halm eller strö, ett krav enligt svensk lag."

SVENSKA grisar.
Djur som är mycket mer intelligenta och lika oss än vi tror.
Och ändå ska intelligens inte spela stor roll, för även "korkade" djur kan känna smärta och lida.

Bilden får jag använda och den kommer från Wikimedia.