Japansk flygande dvärgekorre?
Jag undrar….om det är tillåtet att ha japanska flygande dvärgekorrar, även kallade momongor ( momonga singular) i Sverige som husdjur? Är det någon som har info om det för jag hittar endast bilder på Google. Skulle vara så kul om man kunde ha sådana som husdjur !! Tack på förhand! Sök på momonga så kommer bilder.
Sätter en tass här, för det kan vara intressant att veta.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

svaret är Ja, det är tillåtet, men man måste följa djurparksbestämmelser (så-kallade L108 som finns att läsa och ladda ner från Jordbruksverkets hemsidan) ang. utrymme och skötsel. detta innebär bland annat att man måste bygga en bur på minst 2 kvadratmeter i bottenyta och 1,5m hög
Dem är så underbart söta! Men verkar inte finnas några i Sverige, kanske i Danmark?

men GUD. Kan något vara så sött? Det var nästan för söta, det är svårt att tro att de är på riktigt😃
Vet ni någon som har dem som husdjur?
I Japan har folk dom som husdjur vet jag. Dom påminner mig om " blanköga" i madagaskar filmerna hoppas att dom har mer till hjärna en den snubben… Om det är möjligt skulle jag verkligen vilja ha momongor skulle vara så awesome men det är nog svårt att upprätthålla deras behov eftersom det e en flygekorre… :-)
Eller kanske utomhus i rovdjurssäkrade voljärer, eftersom dem är vana vid ett klimat liknande vårat. Här är en tjej som skriver om hur man tar hand om momongor: momo.happiness-lucky.jp/kakugo.html Någon som kan japanska får gärna översätta…
Ojoj men hjälp så söt, säg :*
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Det finns ju en bild på en sån som cirkulerat på fb. Jag dog ju nästan när jag såg den första gången. Är nog något av det sötaste jag sett. Någonsin!❤️
Här är en länk till lite bilder ifall någon missat:)

Man vet att gullighetfaktorn är maxad när det inte ens går att göra en cartoonfigur som är gulligare än orginalet❤️

#11 Ha, ha, ja men eller hur??😃
#11 ❤️ så sant
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Hör de till gnagare eller kan man inreda ett rum utan att få det söndergnagt? :)
Googlar man lite kan man hitta lite ;-)
http://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_dwarf_flying_squirrel
Dvs rodentia - gnagare. Men hurmycket de gnager vet jag inte. Känner ingen som har dessa i sv. Så jag har inge koll på hur de är som husdjur.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.