Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 1449 ggr
[linn8]
0

Alla gnagar människor!

Hej! Jag har tänkt att skaffa gnagare, vet inte vilken art bara. Så jag undrar vilken som skulle passa mig? Jag har mycket tid för djuret och plats spelar ingen roll. Jag vill ha ett djur som kan bli väldigt tam, är personlig, roligt husdjur och kräver lite mer jobb. Jag har erfarenhet av gerbiler samt hamster och kanin, det går dock inte med kanin eller marsvin då pappa är väldigt allergisk mot dom. Tacksam om du vill hjälpa mig välja mellan: möss, gerbil, råtta, degus eller hamster, tyck till om vilket djur som passar mig! Om du undrar varför jag frågar om många olika djur här på iFokus är för att jag är nyfiken och är lite vilse bland alla fina djur! /Linn

[linn8]
0

Kan oxå vara afrikansk pygme igelkott.

[linn8]
0

Ingen som vill svara? Någon?

zickan
0

Du skrev inlägget kl 20 i dag och klockan är bara 21. Kanske inte så många inloggade just nu ;-)

Vad är det din pappa är allergisk emot hos kanin och marsvin?. Är du säker på att han inte är allergisk mot några andra djur?

Igelkott kräver minst 20kvm yta. Så bur funderar inte och då blir det mycket städande på skit. Jag älskar råttor. Nu inte exotiskt djur. Men de är väldigt roliga att hålla och vill man göra mer finns det agility :-)
Iller brukar bli väldigt gosiga och kräver en hel del. Ekorrar brukar gå att hantera med lite jobb men de verkar inte gärna sitta stilla. Flesta jag läst om eller haft har varit aktiva och nyfikna. Inte haft tid att vara stilla så länge. 
Suga gliders kan va riktigt roliga husdjur. Men kräver mycket av både utrymme av minst 4kvm och sköttsel. Själv varit sugen på opossum ett tag.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[linn8]
0

#3 ja, jag förstår om inte många är inloggade men är så nyfiken… Ja, har varit jätte sugen på iller men vi har hund och pappa är allergisk mot dom tyvärr och dom skulle nog inte ha så kul i mitt rum… Igelkotten skulle få en stor bur och sen en stor hage till det, men är dom som hamstrar, alltså sova på dagen osv…

zickan
0

20kvm är som ett rum. Stor hage skulle behövas så den upptar ett halvt vardagsrum. Enklare hålla dom lösa i ett rum eller i flera rum. Mina igelkottar var mest vakna på kvällen/natten. Men det går nog vända lite av dygnsrytmen till att vara vakna lite tidigare på eftermiddagen/kvällen än vad mina var. Jag är natt människa och vaken mycket på sena tider. 

Men då är frågan, om din pappa är allergisk mot så mycket. Vad säger att han klarar en igelkott? De är långt ifrån allergi vänliga

[linn8]
0

Den skulle i såfall vara i mitt rum, pappa är inte där så mycket. Men en iller skulle väll inte vilja vara i ett rum i flera timmar själv? Eller skulle den klara det om dom var två?

zickan
0

Jag skulle rekommendera att inte skaffa djur som någon i hushållet inte tål. Det kommer bara leda till en omplacering tyvärr.

[linn8]
0

# ok…

[linn8]
0

Han klarar gerbiler, hamster och degu möss oxå om jag inte minns fel…

Anne.K
0

Satsa på gerbiler. De blir tana och är roliga att hålla på med. Annars är råttor himla roliga, men risken är att din pappa inte kommer tåla dom ur allergisynpunkt. Men ja de är mina två förslag på två himla härliga djurarter :).

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Anne.K
0

Tama*

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[linn8]
0

#10 Tack

hhejlollo
0

Degus helt klart! Dom blir tama, du kan lära dom trixs, dom älskar att vara med sin ägare och är helt underbara! Det enda är att dom gräver stor bur men dom luktar inte överhuvudtaget! Kika på min hemsida får du se mina och hör av dig om du undrar något: www.kristallens.blogspot.com

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

[linn8]
0

# ok, tack!

Zolah
0

Om du är intresserad av råttor kan du ju besöka Råttor I Fokus och läsa lite på artiklarna där, det bästa du igentligen skulle kunna göra är att besöka med din pappa nåt av djuren du är intresserad av. För om han är allergisk så hjälper det nog inte att du bara håller djuren inne i ditt rum, då det han är allergisk mot kan fastna på dig.