Chinchilla VS Råtta
Hejsan, några här kanske känner igen mig från Råttor I Fokus? Hursom så snavade jag in här igår och läste lite kort om chinchillor. Det är så att jag är lite rädd ibland att jag måste sluta med råttor av lite olika saker, dels allergi ( min pojkvän är kanske allergisk mot dom men vi hittar inga tecken på det själva ) och dels för att det är mycket bråk om hanta virus.
Så jag tänkte att det gör ju ingen skada att ta information om Chinchillor även om det kanske inte är aktuellt nu.
Så, det jag vill veta är hur chinchillor är jämför med råttor? Jag vet att dom har egen diet i form av pellets och att dom lever längre. samt att dom ska ha sandbad?
Jag har ett furet tower till mina råttor, är det en bur som skulle funka för en chinchilla? Är dom som råttor och måste leva i par?
ja, frågorna kan bli oändliga.
Dela gärna med er om vad ni kan :)
Min egen erfarenhet är att chillor är väldigt olika råttor. Jag har haft råttor och idag har jag chinchillor. Och min upplevelse är att chillor kräver mer tålamod när det gäller att få de tama. En del vill aldrig ens bli upplockade. Mina tillhör den kategorin som man inte kan lyfta. Och ändå har jag haft de i 2 år nu. Råttor är mycket mer sociala och som du säkert redan själv vet så blir dom väldigt tama (iaf alla mina råttor var oerhört tama och behövde knappt aldrig ha de i bur mer än när jag inte var hemma). Nu vet jag inte vad en FT-bur har för mått på ytan då jag själv aldrig haft en. Till chillor rekommenderar jag en garderobsbur eller en helt egen byggd bur från grunden. En gallerbur kommer man snabbt ångra om man har det till chillor för dom väsnas väldigt mycket när de får för sig att köra race i buren :P hehe. Själv har jag en bur som är helt egen byggd från grunden där alla sidor är täckta förutom framsidan som har fyrkantsnät.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Ok, dom är inte som med råttor att man får en hel del på köpet om man skaffar från uppfödare? och därmed får mer handtama djur?
Jo jag vet hur pass tama råttor kan vara, vilket är en av mina kärlekar med dom. Och samtidigt en av dom större plågorna, för ju mer man ter sig till ett djur desto mer smärtar det då dom dör.
http://www.ferplast.com/en/shop/small-pet-supplies/ferret/furet-tower
detta är en furet tower, är till illrar men funkar bra till råttor också.
#2 jag har tyvärr inte så mycket att jämnföra med när det kommer till chillor då jag enbart köpt ifrån uppfödare så vet inte hur zoo-chillor och omplaceringschillor kan vara. Men mina chillor är ju helt klart tama och märktes tydligt att de var ändå välhanterade när jag fick hem de som små ungar. Det enda kruxet just med mina tjejer är bara att de inte vill bli upplyfta för då sprattlar de som galna. Men de kommer gärna fram till mig, vill sitta i knät och undersöka mig från topp till tå. Så tama anser jag de vara ändå. Dom vill bara inte lyftas :). Sedan är det ju som med alla djur att alla är individer. Vissa har chillor som är riktiga kelgrisar och till och med somnar i knät om man kliar dom på ett för dom skönt område. Men dessa chillor är nog ändå lite ovanligare vågar jag nog påstå. Men de är nyfikna, lekfulla och riktigt charmiga djur :). Och lättskötta. Usch ja, när mina råttor gick bort så sved det oerhört i hjärtat för varenda en av dom var så obeskrivligt underbara så man kände ett enormt tomrum när varje individ blev en råttängel :(. Min allra första råtta saknar jag än idag ändå är det 10 år sedan hon dog ifrån mig. Hon hette Pärlan och blev strax över 3 år och var mitt livs kärlek ❤
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning