Lämpligt smådjur?
Alltså, jag vill så grymt gärna ha några små pälsbollar igen! Men mina föräldrar vägrar att skaffa någon av de vanligare djurarterna och det är för att dem har några "krav" angående skötsel, utseende m.m. Jag tänkte skriva upp de viktigaste punkterna så får jag se vad ni tycker (Och det är ett smådjur typ gnagare jag söker som ska fungera att få någorlunda tamt.)
- Inte behöva hö/halm och trivas med al/aspspån som bottenmaterial (mamma är mkt känslig mot damm)
- Hyfsat lätt att utfodra (Helst inte så mkt insekter, fast mjölmask eller liknande någon gång ibland är ok)
- Inte kräva värmelampor, extra belysning m.m.
- Inga nakna svansar (annars hade råttor varit perfekt) Alltså det är ok med nakna svansar om det är ett lite ovanligare djur som inte är "kända" för det. Om ni fattar vad jag menar;)
- Trivas i en "lagom" stor bur. Typ chinchillastorlek. Måste de bo i terrarium/akvarium bör det dock vara mindre.
Tacksam för förslag!
Graphiurus spec (latin ;) )
De är bara aktiva på natten, behöver ganska mycket platz på höjden för att klättra. lever i ihåliga bon. de är ganska anspråkslösa men sjukt gulliga.
terrariet skall vara minst 1 meter hög och 90 bred och 50 djup.
Måste leva minst 2 sorterad efter kön. De älskar bommuls bomaterial och bottenmaterial. de rör des utom inte ens hö ;)
Men de behöver mjölmask, Gräshoppor osv. Varje dag. Med lite frukter som godis ibland.
märkte att det redan fanns info över denn här :)
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Tack så mkt, det ska jag absolut kolla upp!
#1 beror på vem man lyssnar på. Flesta på jordbruksverket säger att man skall ha 2kvm till sjusovare. Några få säger minimått som chinchilla. Dvs 1m*1m*50cm.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#3 OK, tack
Behöver det vara djur med päls? Annars är både vandrande pinnar och jättelandsnäckor roliga och udda djur som inte behöver så stor yta.
#Det behöver inte ha päls men ska vara lättskött och rolig att titta på, gärna aktivt men man ska kunna hålla på lite med det. Inte som ex. reptiler som oftast ogillar hantering/ komma ut ur buren.
Funderat på ödlor?. skäggagamer är väldigt sociala av sig.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.