Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 1241 ggr
idacu2
0

fråga om sugar glider..

Hejsan!

kanske dum fråga.. men är det tillåtet att ha sugar gliders i en lägenhet eller "skräpar/skitar" de ner för mycket för att hyresvärden ska kunna tillåta det?

:)

[Tilde]
0

Här i Danmark måste man ha tillstånd om man ska ha djur som inte bor i bur.. så det är säkert något liknande där? :)

Visste inte att man kunde ha såna som husdjur, de är fantastiskt söta!

idacu2
0

Jag vet att man får ha de som husdjur i Sverige, men frågan var om man får ha de i lägenhet ist för att inreda ett rum i en villa :) Men aa de är ju sjukt söta !

[Tilde]
0

#2 Jag menade ju självklart i hyreslägenheter ;)

Ypsilon1
0

Man kan också ta ett rum i ett lägenhet och inreda till sugar glider bur eller bygga en stor bur i ett rum i lägenhet. Bur krävs eftersom de skräpar var som helst, dvs. man vill skydda golvet och väggarna för att undvika att sedan sanera lägenheten. 

man skall också tänka att de är nattdjur som låter en hel del och att grannarna kan störas av skällandet på natten. Det är en fråga att ta upp med bostadsföreningen. 

Men att ha dem lösa i ett rum där man vistas vanligtvis funkar nästan aldrig. Delvis för att de kissar / basar var som helst, markerar föremål med urin och sekret så att de blir klibbiga och ganska äckliga och de flesta kan också nafsa på allt möjligt. Att tvätta föremål varje dag är inte en lösning eftersom de kommer att markera om och om igen, men att vara tvungna att markera om och om förknippas med mycket stress för djuren.

Det finns också risker med de föremål som finns i ett rum om man inte har de under uppsikt hela tiden. Bara tänk på gardiner och kläder och andra typer av tyg som inte är sugar glider-vänliga. de kan trassla i, bryta naglar osv. de bästa man kan erbjuda så att de kan klättra och hålla naglarna i bra skick är grenar.

idacu2
0

Okej, tack för bra svar och förlåt för mitt missförstånd haha ! :)

Ypsilon1
1

Det finns väl undantag.

och eftersom du verkar tycka väldigt mycket om sugar gliders och har undrat all möjligt om dem sedan länge :), finns det lite som du kan försöka

- vänta tills en sugar glider som är van att springa lös i lägenhet dyker upp. de är inte många, och man ska absolut inte ha bara en sugar glider. men jag vet att det finns ett fåtal undantag. jag rekommenderar också att du ansöker om dispens med Jordbruksverket (för hållandet av bara en sugar glider) ifall du kommer att ta över en sådan vuxen sugar glider.

- bygga den stora buren. att bygga en stor bur i en hörna av ett stort rum eller dela ett rum på mitten är inte alls svårt eller för dyrt. kom ihåg att skydda golv och väggar. jag tycker att det är bäst om man bygger ett nytt golv som man sen lackar med båtlack eller akvarielack så att det blir lätt att städa, samt urin och markeringar inte tränger igenom. bygg gärna golvet större än själva buren eftersom de brukar kasta en hel del mat och även avföring utanför buren. det är väldigt roligt att se på dem när de slänger mat :) sen är det bara en (om man delar rummet, t.ex., på mitten) eller två väggar i nät (om man bygger i hörnan), eller en vägg i nät och en dörr i plexiglas eller glas (t.ex. man kan använda en begagnad duschdörr som kostar inte så mycket)

idacu2
0

hehe, jaa.. dom djuren är min dröm.. haha ^^

Fast bor hemma ett tag till (ca. 2 år minst.. o får inte plats med djuren här enligt mamma) & efter det har jag ju inte råd med hus eftersom jag bara är 20 år gammal då.. o jag vill inte vänta med att ha sånna tills jag blir typ 30 år gammal :( haha.. därför jag försöker hitta en lösning ^^

Men stort Tack för de goda tipsen & kul att du håller en så bra koll på oss andra ^^ hihi