Annons:
Etikettmollusker
Läst 1401 ggr
Zebrasara
2019-05-06 19:40

Afrikanska jättesnäckor bortskänkes!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Mina Afrikanska Jättesnäckor har fått jättemånga bebisar och jag skänker nu bort alla utom en. 

Jag kan varmt rekommendera dem som första husdjur, de är lättskötta och väldigt sociala! 

Vill du ha mer information, skicka PM! :) 

Snäckorna finns i Bromma i Stockholm.

Annons:
Petra96
2019-05-06 23:20
#1

Hej. Skickar du? ^^

Zebrasara
2019-05-11 03:29
#2

Hej Petra!
Nej jag skickar inte då det är olagligt att skicka levande djur med posten.

[IdaSoren]
2019-05-11 10:06
#3

#2 Det stämmer inte riktigt. Det finns föreskrifter som reglerar transport av ryggradsdjur, och eftersom Postnord inte uppfyller dessa krav får man normalt inte skicka ryggradsdjur med posten hur som helst. Däremot finns ingen lag som reglerar transport av evertebrater, vilket snäckor är.

Däremot tror jag att Postnord har egna regler som säger att de inte vill skicka djur, men de kontrollerar ju inte vad som finns i paketet så det är ju mer en fråga om att "bryta" Postnords regler men lagbrott är det inte tal om.

Om du har låtit en stor kull kläckas kommer det nog bli svårt att bli av med alla om du inte är villig att posta dem, kan nog bli svårt att hitta tillräckligt många köpare runt Brommaområdet. Har själv köpt snäckor som levererats i paket och det var inga problem 🙂

Twix*
2019-05-20 23:19
#4

Kommer ungarna att bli vita som vuxna eller blir de bruna? Hur ser föräldrarna ut?

Zebrasara
2019-05-25 05:22
#5

Twix: Vissa är mörkbruna och vissa är vita (albinos) så det är färgen de blir :)

IdaSoren: Alright, hade för mig att det var olagligt. Svårt att skicka sniglarna på brev då det måste finnas syre osv, men har ingen som helst aning om hur det funkar. Måste man skicka med ett terrarium då eller hur gör man?

[IdaSoren]
2019-05-25 09:46
#6

#5 Man brukar oftast skicka dem i någon typ av plastlåda, exempelvis en sådan man får pizzasallad i när man köper hämtpizza brukar vara bra. Då kan man sticka några hål i den för luft och fylla den med mossa, så att de ligger mjukt och inte ramlar omkring. Någon matbit för dem att tugga på och endast skicka när det är varmt ute. Brukar gå bra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: