Annonser

Ekorre sökes. Var kan jag hitta en?

2018-10-06 00:02 #0 av: infff

Hej,

Jag har en dröm att bo i huset och har en ekorre. Ska bo i huset i November, bara saknas ekorre som jag har velat. Nån tips?

Anmäl
2018-10-06 05:44 #1 av: Chinesecrestedlover

Hej!

Den drömmen kan nog få förbli en dröm för jag är inte så säker på att det är lagligt att ha ekorrar som husdjur i Sverige längre. Jag vet i alla fall att t.ex. de sibiriska jordekorrarna har blivit olagliga att äga sedan något år tillbaka eller så och tror att det förbudet gäller även andra arter av ekorrar (vet dock inte om det gäller precis alla arter). 

/Chinesecrestedlover

Anmäl
2018-10-06 07:19 #2 av: Magi-cat

Bättre att glädjas åt de fina ekorrar som lever i frihet. Glad

Hjärta "No nation can be free if it oppresses other nations" (F. Engels)

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade fenomen.

Anmäl
2018-10-07 09:38 #3 av: infff

Man får ha ormar och spindlar men får inte ha ekorrar -.-

Om någon vet nånting , var så snäll, skriv mig :)

Anmäl
2018-10-07 09:50 #4 av: Magi-cat

#3 Har du tänkt på hur ekorren själv troligen vill ha det?

Sitta i en bur eller vara vild och fri? 

Du kan som sagt studera vilda, glada ekorrar istället för att ha en i fångenskap. Studera och lär dig mycket om dem, så gör du en bra insats för djuren.

Lycka till!

Hjärta "No nation can be free if it oppresses other nations" (F. Engels)

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade fenomen.

Anmäl
2018-10-09 02:41 #5 av: Rafflan

Den vilda ekorren som finns i Sverige är olagliga att ha i fångenskap, och  sibiriska jordekorrar är olagliga. Vet inge om någon ekorre som är laglig att äga, det närmaste jag kan tänka på är sugar gliders?

Anmäl
2018-10-11 16:18 #6 av: zickan

Du har massa ekorrar. Dock ej den på din bild. Det är en svensk vild. Ej lagligt husdjur. Du får kolla mer på suga glider, sisel/13- linjad, prevost, pallas, Java,kinesisk och solekorre mm. Tror även västlig jordekorre ännu är laglig. Får dubbelkolla. Jag har inte jätte koll på vilka som blev förbjudna inom EU.

zickans.com 

Värd på RåttorExotiskadjur

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.