Annons:
Etikettannonser
Läst 4079 ggr
infff
2018-10-06 00:02

Ekorre sökes. Var kan jag hitta en?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Jag har en dröm att bo i huset och har en ekorre. Ska bo i huset i November, bara saknas ekorre som jag har velat. Nån tips?

Annons:
Chinesecrestedlover
2018-10-06 05:44
#1

Hej!

Den drömmen kan nog få förbli en dröm för jag är inte så säker på att det är lagligt att ha ekorrar som husdjur i Sverige längre. Jag vet i alla fall att t.ex. de sibiriska jordekorrarna har blivit olagliga att äga sedan något år tillbaka eller så och tror att det förbudet gäller även andra arter av ekorrar (vet dock inte om det gäller precis alla arter). 

/Chinesecrestedlover

Magi-cat
2018-10-06 07:19
#2

Bättre att glädjas åt de fina ekorrar som lever i frihet. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

infff
2018-10-07 09:38
#3

Man får ha ormar och spindlar men får inte ha ekorrar -.- Om någon vet nånting , var så snäll, skriv mig :)

Magi-cat
2018-10-07 09:50
#4

#3 Har du tänkt på hur ekorren själv troligen vill ha det?

Sitta i en bur eller vara vild och fri? 

Du kan som sagt studera vilda, glada ekorrar istället för att ha en i fångenskap. Studera och lär dig mycket om dem, så gör du en bra insats för djuren.

Lycka till!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Rafflan
2018-10-09 02:41
#5

Den vilda ekorren som finns i Sverige är olagliga att ha i fångenskap, och  sibiriska jordekorrar är olagliga. Vet inge om någon ekorre som är laglig att äga, det närmaste jag kan tänka på är sugar gliders?

zickan
2018-10-11 16:18
#6

Du har massa ekorrar. Dock ej den på din bild. Det är en svensk vild. Ej lagligt husdjur. Du får kolla mer på suga glider, sisel/13- linjad, prevost, pallas, Java,kinesisk och solekorre mm. Tror även västlig jordekorre ännu är laglig. Får dubbelkolla. Jag har inte jätte koll på vilka som blev förbjudna inom EU.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Batman84
2018-12-04 16:36
#7

Om intresse finns kan jag nog ordna prevostekorre snart. Jag har själv prevost ekorre:) Skicka mig ett mail på gizm0_@hotmail.com så pratar vi mer där

Mammajonsson
2019-03-13 17:32
#8

Jag söker en kinesisk ekorre någon som har det?

zickan
2019-03-18 08:01
#9

#8 inte sett nån på länge som har. Du kan testa höra av dig till Lovenest.se / Fireant och se om de vet var du kan vänd dig

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Jonaflax
2019-04-27 15:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag har också drömt om ekorrar, men tycker att det egentligen är en rätt dum idé att ha ekorrar i fångenskap. Men för ett år sen skaffade jag degus, och fast de inte är ekorrar så är de ändå allt jag drömde om att ekorrar skulle vara, men förmodligen enklare. De har ett litegrann ekorrlikt utseende, klättrar och hoppar och är väldigt nyfikna och sociala. Roligaste smådjur jag haft. Ganska krävande i fråga om utrymme och aktivering, men enkla i kosten. Rekommenderas som "ekorrsubstitut" :-) Riktiga ekorrar verkar annars gå att hitta i Danmark och Tyskland. Iallafall medan jag fortfarande drömde om ekorrar.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

Upp till toppen
Annons: