Annons:
Etikettdjur-lagen
Läst 1692 ggr
Nattis & Pepsi
2018-07-25 14:51

Papegoja?

Hej! Vi har nu under ett tag funderat på att skaffa en fågel , helst papegoja, vi bor i hus med en stor trädgård och min mamma kan vara hemma på dagarna eftersom hon inte har en ”chef” som är på jobbet osv. Vi är fem personer, jag och mina små syskon dem är ungefär 9 o 6 år och vi alla tre går i skolan. Jag är i skolan i ca 6 h och går alltid direkt hem. Min Pappa hade en massa fåglar när han var liten så även han har erfarenheter av både lätta och svårhanterade fåglar. Så jag undrar om det verkligen är rätt att skaffa en papegoja eller ska man vänta med det och skaffa en undulat ist?😊

Annons:
Nattis & Pepsi
2018-07-25 14:52
#1

Glömde även säga att vi har en kanin och två hamstrar om det nu skulle spela någon roll😊

Nattis & Pepsi
2018-07-26 12:06
#2

Tråden kan tas bort då vi bestämt oss!

Twix*
2018-08-19 18:18
#3

Undulat är ju också en papegoja ;) Vad bestämde ni er för?

Nattis & Pepsi
2018-08-21 15:27
#4

#3 vi har typ bestämt oss för en (elr två) nymfkakadua :)

Alwyn
2018-09-17 13:55
#5

ALDRIG enbart EN papegoja/parakit. De är flockdjur och det är olagligt att hålla dem enskilt. Lycka till

Vaga
2018-09-23 17:20
#6

Heej här finns en länk så kan du kolla vilken fågel/fåglar som kan passa dig. Ta quizet, du kan även se vad för mat de behöver och vilken skötsel mm. https://myrightbird.com/

Annons:
Chinesecrestedlover
2018-10-02 14:51
#7

#6 Jag har gjort det där testet på kul (flera gånger för att se om det blev någon skillnad) men jag har aldrig lyckats få högst på den fågel jag faktiskt har, haha😂. Tycker min goja (Svarthuvad vitbukspapegoja) passar mig perfekt…men testet säger alltid någon art jag knappt ens skulle kunna tänka mig. 

Har gjort andra "välja papegoja-test" på nätet på kul och på vissa fick jag Ara, Amazon och Grå Jako - vilket känns mindre lämpligt med tanke på att jag bor i lägenhet (som dessutom är ganska liten = skulle knappt få in en ara och än mindre två med en tillräckligt stor bur), vill ha en ganska liten goja m.m. 

Test är kul men ingenting jag skulle basera val av art på. Har även gjort diverse "välja hundras" tester genom åren och det är sällan jag får en ras i dessa som faktiskt passar mig. Jag har små nakenhundar och jag får alltid någon typ. jättepälsad, stor hund eller så. Allt som oftast raser med egenskaper jag inte alls söker i en hund (päls t.ex. 😃).

Upp till toppen
Annons: