Annons:
Etikettsjusovare-ekorrar
Läst 11619 ggr
Novachan
4/8/18, 6:05 PM

Vilka ekorrar är lagliga att äga som husdjur?

Har undrat detta ett tag, tror jag läst någonstans här rent allmänt om att äga exotiska djur med att de inte får vara med på en lista med utrotningshotade och något i stilen med att om djurarten finns inom Europa eller vissa länder så får man inte äga dem. Men det finns ju många sorters ekorrar och det är svårt att veta vilka som kommer varifrån, vilka som är utrotningshotade osv. Jag har länge trott att man inte får äga någon art av ekorre alls i Sverige, men det har jag lärt mig här inte stämmer.

Så frågan blir väl dels vilka regler gäller rent allmänt för vilka exotiska djur som är lagliga att äga som husdjur och sedan specifikt vilka ekorrar?

Annons:
Novachan
4/8/18, 6:49 PM
#2

Jo den är en jättebra artikel, hade glömt bort den lite och kolla igenom den strax efter jag posta men  tror inte att den säger något om utrotningshotade och om det är olagligt beroende på vilket land djuret kommer ifrån, men det kanske står i någon av paragraferna som länkas? Är inte det lättaste att tolka lagar men kan försöka lite där med

Novachan
4/8/18, 8:56 PM
#3

Om jag förstår det rätt, ganska generellt med exotiska djur, så finns det vissa djur som är lagliga och behöver ej tillstånd, lagliga om man har tillstånd och olagliga pga utrotningshotad-listad eller ev. är från land som är ej okej - kanske pga risk för smitta?

zickan
4/9/18, 3:04 PM
#4

Den artikeln är lite gammal tyvärr. Det har blivit olagligt att köpa, sälja och föda upp sibirisk jordekorre. Den lagen kom i kraft förre året. Ligger ett inlägg här inne med länk och mer information om den Europa lagen som trätt in angående en del djur. Dessa djur är arter som dom tror kan bli skadliga och de tror kan överleva i svensk klimat om de rymde

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Novachan
4/13/18, 12:32 PM
#5

Får om jag kan hitta den länken och informationen, men vore bra om det låg mer tillgänglig eftersom det är viktig och aktuell info

Suger glider (och liknande arter) är fortfarande tillåtna och jag har förstått rätt(?)

Men "den vanliga röda ekorren" är inte laglig att ha i hemmet. Tror det är en annan art som lever i Nordamerika men tänker att dom borde klara sig om de lyckas rymma ut i Sverige så de kanske ingår i klassningen att de inte heller är tillåtna?

[Blue_Lugia]
4/24/18, 7:08 AM
#6

Sugar Glider är väl egentligen inga ekorrar?

Annons:
Upp till toppen
Annons: