Annons:
Etikettdjur-lagen
Läst 1447 ggr
chordatas
2018-02-02 11:09

Stäppmumeldjur lagligt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Har äntligen fått tag i en uppfödare av stäppmurmeldjur (Marmota bobak) och planerat att köpa ett par då jag har ett lämpligt utehägn. Men såg nu på wikipedia at de fanns i en liten del av östligaste europa (se bifogad bild). Betyder detta att de är olagliga att hålla som privatperson?

Annons:
Niklas
2018-02-02 11:27
#1

Borde inte uppfödaren kunna svara på det?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

papa-bear
2018-02-02 11:34
#2

en sådan fråga får du väl ställa till jordbruksverket, eftersom du säkerligen måste registrera dem när du fått hem dem. de är ju inte direkt några djur som ingår i den svenska faunan, sedan hoppas jag att hägnet är godkänt, och inte bara lämpligt enligt ditt tycke, för oavsett vad du anser om det, måste det godkännas.

chordatas
2018-02-02 12:36
#3

#1 Uppfödaren är från Slovakien, så han har nog dålig koll på det. 

#2 Jordbruksverket har jag frågat för flera veckor sedan, väntar fortfarande på svar. Vet inte varför jag skulle registrera dem, då det är färre än 5 djur och inte köps för handel. Lämpligt utehägn, som jag skrev, betyder att det följer lagarna och är utformat efter murmeldjurens behov. Inte att jag råkar tycka måtten är ok.

Maria
2018-02-02 12:43
#4

#3 Finns det lagar för det i Sverige? Jag tänker på att murmeldjur gräver gångar så det måste väl vara alldeles speciella hägn?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

chordatas
2018-02-02 13:12
#5

Finns inga lagar, men enligt jordbruksverkets "föreskrifter om djurhållning i djurparker" måste de ha 50 kvadratmeter med grävmöjligheter. Man bör dock ha en gjuten botten för att förhindra rymningar :)

papa-bear
2018-02-02 13:40
#6

driver du en djurpark, eller av vilken anledning vill du ha ett par stäppmurmeldjur i en inhägnad?

Annons:
Maria
2018-02-02 13:48
#7

#5 Oj då. Har du ett sådant hägn?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

chordatas
2018-02-02 20:52
#8

#6 Nej driver ingen djurpark, då hade jag inte behövt fråga om det är tillåtet att hålla dem privat. Vill ha dem av samma anledning som att någon köper en papegoja eller ett sugar gliders. 

#7 Ja, bor på landet

L
2024-03-21 23:31
#9

Hello 👋 I hope you are well ,I would like to ask you:
Do you have baby Alpine Marmot - Marmota marmota in your zoo-farm??
or do know someone in Netherlands 🇳🇱 that sales baby Alpine Marmot - Marmota marmota ? Or in any European union country ?? That i can find ; Thanks
(Or any marmot)

Best regards
Kostanidis Giannakis

Denna kommentar har tagits bort.
zickan
2024-03-22 18:22
#11

#9: Have you tried seeking on Houten expo?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

L
2024-03-22 23:54
#12

#11: thank you so much for your help 😊 I really appreciate it , I will try…

Upp till toppen
Annons: