Annons:
Etikettallmänt
Läst 3769 ggr
sweety92
2/9/17, 7:20 AM

Starta eget zoo?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har jobbat i Sydafrika som legitimerad djursjukskötare och haft han om massa olika djur! Bland annat fött upp en giraff, leopard och sövt diverse djur för behandling! Detta är nåt jag skulle vilja göra resten av mitt liv…bara inte här i Sydafrika haha. Finns det nån möjlighet att starta något liknande i Sverige? Hur går man tillväga?

Annons:
kamera0710
2/9/17, 7:48 AM
#1

Lagkraven är väl som för djurparker antar jag. Titta på jordbruksverkets hemsida.

Lojs
2/9/17, 7:50 AM
#2

Det lättaste är väl att söka jobb på någon av de djurparker som finns i Sverige redan. Jag har varit på praktik på Nordens Ark, de hade underbar personal och ett enormt engagemang för djurens välmående och arternas fortlevnad, gissar på att det är liknande på andra djurparker i Sverige med. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[ludden]
2/9/17, 8:08 AM
#3

Du behöver mark att hyra eller köpa samt godkända hägn och byggnader vilket kostar mycket pengar troligen 10-tals miljoner i startkapital. Även tillstånd för att bedriva djurpark behövs.

Jonesponeshej
3/2/17, 10:09 PM
#4

Prata med JBV om dom olika lagarna/kraven eller sök på JBV,s sida, räkna lite på vad saker och ting kostar, hur mycket markyta som krävs osv. Sålänge du tror på dig själv, har kunskap, tid, ork och ekonomin till det så skulle det funka. Dock krävsd et att man har andra attraktioner nu för tiden också :/

[Blue_Lugia]
3/22/17, 2:16 PM
#5

I vilket syfte vill du starta ett zoo? Ta inte illa upp, men tyvärr finns det gott om djurparker som finns bara "för att" och en del är dessutom riktigt dåliga. Säger inte att dina avsikter är dåliga! Blir bara nyfiken! Vill du jobba med art bevarande på något sätt? :)

Eliinn
3/23/17, 9:02 PM
#6

Det är oerhört svårt att ansöka om dessa tillstånd och kan ta flera flera år.

När jag läste djurvård på gymnasiet så försökte skolan ansöka om djurparkstillstånd men fick avslag flera gånger trots att dem vart oerhört noggranna.
Jobbade även på en mindre djurpark tidigare som när jag började precis fått igenom tillståndet efter flera flera års kämpande.
Så man lär ha ett VÄLDIGT stort engagemang och stort tålamod.

Man behöver tillstånd från Jordbruksverket (föreskrift L108) För tillstånd av offentlig förevisning.
Tillstånd hos Naturvårdsverket.

För att få tillståndet krävs det att du bedriver nån form av forskning, offentlig förevisning och nån form av bevarande av djurarter.
Man behöver även ha en Zoolog och en veterinär anknuten till djurparken.

Som sagt det kräver väldigt mycket noggrant arbete som kan ta flera flera år och man får va beredd att få avslag flera gånger.  Tror inte att hela processen är så värst billig heller att gå igenom.

Att det är svårt är visserligen är en väldigt bra sak då det verkligen inte är vem som helst som bara kan starta upp en djurpark på sin bakgård som det verkar kunna i andra länder.

Men det finns ju väldigt mycket udda djur man kan ha utan att ha djurparkstillstånd men som man måste hålla under måtten enligt L108 såklart.
Djur som inte är förbjudna  dvs alla arter ur ordningarna rovdjur, carnivora och primater, primates och halvapor. Undantag för hund, katt, grävling och iller.
Djur som inte är förbjudna men inte nämns i L80 får hållas enligt måtten i L108.
Här hör djur som:
*Insektsätare (ex. Afrikansk pygmeigelkott, fladdermöss)
* Pungdjur (Flygpungekorre, Opossum, Pungräv, vallaby, känguru)
* Gnagare (GP-råtta, Ekorrar, med undantag för vår svenska röda ekorre och den grå ekorren)
* Udda smågnagare (Brandtsork, stäpplämlar, capybaran, Klippmarsvin m.m.)
* Hovdjur (Alpacka, lama, kamel)

Det här är fakta som jag lärt mig utav min fd. djurlärare och inget som jag kan med 100% säkert säga är helt korrekt :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: