Annons:
Etikettlänkar-tips
Läst 1684 ggr
SamPosse
10/23/16, 8:38 PM

Laglig yta

hej allesammans! Nu har jag tröttnat lite på allt googlande och letande och tänkte om någon sitter på denna information här. Jag behöver en bur på 2 kvm. NÅGONSTANS har jag läst att om man har ett hyllplan minst 30 cm från botten så räknas denna in i bottenytan. Så om jag gör ett "terrarium" som är 1 meter djupt och 2 meter långt, så behöver jag endast ha ett hyllplan lika stort som botten med kanske lite tunnlar upp igenom? Alternativt om någon har länkar som hänvisar mig till rätt information :) Just då för jag har ett utrymme på 1 x 2 meter jag lätt kan fylla som inte är till för något annat, så den skulle stå så perfekt där.

Annons:
smellcaramell
10/23/16, 8:47 PM
#1

en yta som är en meter bred och två meter lång är ju 2 kvm så du behöver ingen hylla alls för ytans skull. Däremot kanske ditt djurslag kräver en hylla ändå :)

SamPosse
10/23/16, 8:51 PM
#2

Oj jag skrev helt fel, jag menade att sidan var 50 cm, en halvmeter :) därav blir ytan 1 kvm så behövs ett hyllplan, OM den räknas in i själva bottenytan. Annars får jag kruxa lite så den blir 1 meter djup bara ;) Hög blir den oavsett med massor av klättermöjligheter, ska bo en liten opossum i den :)

isabella93
10/23/16, 8:53 PM
#3

Tror inte att hyllplan brukar få räknas in i bottenytan, inte ens extra bottnar i våningsburar (t.ex. furet tower, royal suite double och liknande) räknas, utan det är bara den undre bottenytans area som gäller.

Det här är vad som verkar gälla enligt LST, åtminstone när det gäller råttor, möss, etc. Det kanske är andra regler om hyllplan för exotiska djur.

smellcaramell
10/23/16, 8:57 PM
#4

#2 jag har tyvärr rätt dålig koll på exotiska djur, kom hit via senaste inlägg, men för kaniner och andra smådjur så gäller detta: Låt säga att minimimåtten är 0.5*1.2 meter och 50cm i höjd, då får du, rent lagligt, ha en bur i två våningar som är 0.5*0.6 meter med minst 50 cm höjd per våning. Dock är det inget man rekommenderar så dessa minimimått ofta är för små för djuren ändå och många djur föredrar en stor sammanhängande springyta än höjd, men det finns såklart undantag. Men inte helt säker ändå på att detta gäller alla djur så skulle invänta svar från någon som är mer insatt :)

Alwyn
10/23/16, 9:55 PM
#5

Hyllplan får enligt lag aldrig räknas in i ytan. Det är bredd gånger längd som gäller. Du måste ha 1*2 meter i bottenyta oavsett hyllplan.

SamPosse
10/23/16, 10:18 PM
#6

Tack, det var det här jag ville veta :) Då kör jag på 1 m x 2 meter och struntar i hyllplansidén, jag hade som sagt enbart hört det någonstans men hittade inget som grundade det :)

Annons:
zickan
10/25/16, 7:41 PM
#7

#6 hyllplans grejen har spridits av flera på flera olika djursidor under årens lopp. Dock enligt läns får man inte räkna hyllplan utan det gäller endast botten. 
Däremot är det väldigt otydligt på om man får räkna både bottenytorna om man har en 2 vånings bur med endast litet hål som skiljer. 
Där har det varit delad mening mellan olika länskontors svar. Nån har sagt att man inte får det. Men nu är det fler som sagt att man får räkna med 2 bottnar i en dubbel bur om man räknar bort ytan av själva lilla hålet mellan botten ytorna. 
Många just inom råttvärlden som kan räkna på det sättet. Dock är det en art som inte behöver botten ytan eller djup/bredd lika mycket som många andra arter. De gillar att klättra och spenderar störst tid högt uppe i hängmattor och annat än på bottnen. De ser rätt illa och hoppar sällan mellan inredningen. De klättrar mer fram och tillbaka. Där är lite höjd, klätter möjlighet och inredning större vikt förutom att man nu skall hålla sig laglig.

Jämfört mot t.ex suga glider som har större behov av mer öppna ytor och inte dubbel vånings bur. Mer behov att kunna röra sig på djup och längd. 
Eller en orm. Orm har ingen nytta av två bottnar. Den vill kunna få en chans att strecka ut sig. Drar med nytta av att ha hela markytan på samma plan. 
Så oavsett om lagen tillåter att man får räkna med 2 bottnar inom en och samma bur. Så bör man även tänka lite på vilket djur buren skall va anpassad för.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Alwyn
10/25/16, 9:25 PM
#8

Vad ska du ha för art där Sam? :)

SamPosse
10/26/16, 11:59 PM
#9

Buren blir byggd efter en Monodelphis domestica, Pungnäbbmus eller short tailed opossum (STO). Så enligt den information jag hittat gäller 2 kvm, men eftersom jag inte hittar något specifikt tänkte jag ta ett samtal med jordbruksverket och reda ut lite istället för att var lat och fråga här :) Det ska finnas gott om klättermöjligheter och tillgång till olika berikningar och stimulans. Funderande annars mest på att bygga olika nivåer i buren med hjälp av små träd/grenar, korkbark och olika naturmateriell. Tanken är att den ska byggas som en träram, med väggar bak och på sidor, med plexiglas fram som även ska fungera som täta dörrar med lås. Ska borra små hål uppe och nere på alla plexiglas för ventilationen samt ha ventilationshål på kortsidor och ovansidan för att få en okej luftgenomströmning. Det här är just nu enbart skissar och jag försöker göra lite mer ordentlig efterforskning och planering för bästa möjligt utformade bur för arten.

Alwyn
10/27/16, 8:28 AM
#10

Låter spännande! Jag skulle också vilja ha denna art, berätta gärna vad JBV svarar. Ibland tar det lång tid att få svar. Var ska du få din opossum från? Vad får du betala? Åh, glöm inte visa bilder på voljären sen!

SamPosse
10/27/16, 4:51 PM
#11

Det skall jag återkoppla om, blir att ringa  till nu efter helgen :) Jag får min Opossum från Nederländerna, har en hona som jag tingat. Henne betalar jag 1.500 kr för :) Massvis med bilder kommer det bli! Om jag har engagemanget kanske jag startar en byggtråd för "voljär"bygget :)

zickan
10/28/16, 12:22 PM
#12

Bygg tråd vore nice :-). Ge lite hjälp och tips till de som vill göra bur i framtiden.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

SamPosse
10/29/16, 9:49 PM
#13

Jag ska försöka se till att dokumentera bygget nu när det sätts igång :)

Annons:
SamPosse
10/31/16, 7:14 PM
#14

Här är svar från JVB:

"Tack för din fråga. Enligt 1 kap. 6 § i föreskrifterna om hållande av djur avsedda för sällskap och hobby, saknr. L80 ska djur som får hållas enligt föreskriften, men som inte omfattas av 6–15 kap. (djurslagsspecifika kapitel), utöver vad som framgår av 1–5 kap. (generella kapitel), hållas i enlighet med de utrymmeskrav, inklusive inredning och annan miljöberikning, som anges föreskrifterna för djurparksdjur, saknr. L108. Kortsvansad oppossum omfattas inte av 6-15 kap. i L80.

Det du nämner om chinchillamått tas upp i 1 kap. 7 § i L80 och gäller djurarter som tillhör ordningen Rodentia (gnagare), men eftersom kortsvansad oppossum räknas till ordningen pungråttor så är det utrymmesmåtten i djurparksföreskrifterna som gäller. I 2 kap. 13 § i L108 anges att marklevande pungdjur som väger mindre än 0,25 kg ska ha ett utrymme på minst 2 kvadratmeter om utrymmet är insynsskyddat ovanifrån, annars är det 4 kvadratmeter som gäller. Anledningen till detta är att kortsvansad opossum inte är domesticerad på samma sätt som många andra djur som hålls för sällskap och därför ställer vi krav på ett större utrymme. Enligt 1 kap. 19 § ska takhöjden inomhus vara minst 2,2 meter. Eventuella hyllplan ska inte räknas med i beräkningen av den totala arean för utrymmet."

Vad anser ni om att en liten opossum ska få vistas på en sådan yta i en voljär som husdjur? för/nackdelar?

zickan
12/7/16, 6:13 PM
#15

#14 Inte så mycket man kan anse om sådan bur till husdjur. Det är lagen man ska gå efter om man inte vill riskera problem och förlora sitt husdjur.  

Aldrig haft opossum och kan inte svara på för eller nackdelar. Dock haft t.ex sibirisk jordekorre och de har också lag på 2kvm fast de är rätt små. Till början kändes det aningen stort för så små djur. 
Men förstår det en del efter att ha haft dom. De var rätt aktiva för att vilja hanteras allt för mycket. Så inte helt lätt att få in dom i sin bur efter de varit ute. Inte alltid de ens är hand tama när man får hem dom att de kan va utanför buren. Isf kan en mindre bur va otillräcklig. Men de flesta burar kan inredas på bra sätt som gör att man kan ha dom mindre mot vad lagen säger utan att djuren får det sämre. 
Ser man på utlandet, t.ex danmark så har de mindre lagliga ytmått på de flesta djur. Och de verkar må bra, försöka sig osv. 

Svenska lagen är inte helt bra på alla håll. Flera som man gärna ifrågasätter en hel del på hur de tänker. Dock inte så mycket man kan göra åt det. Jbv verkar inte så intresserade att skriva nån  ny lag efter mer fakta, förståelse osv om varje art. 
Vill man försöka påverka nått så är det till dom man får vända sig. Ibland kan man få dispens för både det ena och det andra. Dock så bör man se till att ha det på papper med underskrift att visa upp vid ev kontroll för att slippa problem.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Roonja
12/8/16, 8:34 AM
#16

Men herregud… folk är så lustiga. 4 kvm till en 100 grams opossum.. Jag blir mörkrädd.

zickan
12/9/16, 3:30 AM
#17

#16 Om man nu inte har 2kvm och insynskyddat ovanifrån. Men vem lyckas stå och titta ner i en bur som är ca 2m hög. 
Tyvärr så lagen ser ut i Sverige. Får man en kontroll och inte har rätt yta så kostar det dels pengar för deras återbesök. Dels måste man visa upp laglig bur på deras återbesök och hinna hosta upp en tills dess tar tid. Kan bli en hel del kostnader, ev så långt att man blir av med djuren. 
Lagen är lustig och rätt skruvad. Men går inte att göra så mycket åt den heller. Skulle behövas flera som går emot jbv med konkret fakta över de arter man vill ändra nått om. Verkligen puscha på med bevis och argument. Dock verkar inte jbv så villiga att ändra nått övh.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Roonja
12/11/16, 2:45 PM
#18

#17 Tycker dock det är sjukt att jbv sätter upp lagar UTAN att ha kunskap om djuren och deras behov. Jag anser att något borde gjorts för länge sedan. En del tycker jag behöver större utrymme och en del behöver inte alls så stort som lagen satt upp, nästan struvade och sjuka regler för privatpersoner. Ett djur som är mindre än en hamster ska ha 4 kvm till exempel och en hamster får bo på en yta av 0,25 kvm…

Nej har märkt det :(

Upp till toppen
Annons: