Annons:
Etikettallmänt
Läst 1504 ggr
JACLAR123
3/14/16, 6:52 PM

Djur med kanin

Tjena!

Jag har en kanin som bor i en inhägnad på ca 12 kvm utomhus året runt. Har kompostgaller runt om och vinskydd/kaninbur i hagen. Nu kommer min fråga.

Jag har funderat över om jag skulle kunna ha något mer djur i hagen. Det kommer inte några rovdjur förutom katter ibland. Att bygga om hagen till mer rymningssäker är inga problem . Tack i förhand! Mvh Jacob

                         Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.Cool                                                                                      "Åldern är bara en siffra"Pokal 

                                  "Åldern visar inte din mognad" Pokal

Annons:
lollynonna
3/14/16, 7:18 PM
#1

Hej! Det är inte bra idé alls att blanda olika djurarter i samma bur. Du får antingen skaffa en till kanin eller inget alls :)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

zickan
3/15/16, 6:24 PM
#2

Problemet är att kaniner ofta bär på .. mins inte om det var coccodios/bordetella eller liknande. Nått som gör många andra djur sjuka medan de själva inte alltid ens märks att de kan va bärare. 
Av den anledningen man inte ska ha kanin med marsvin. Däremot vet jag folk som har kaniner och höns tillsammans.
Hurvida det är bra eller inte, vet jag inte alls.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Alwyn
3/20/16, 3:37 PM
#3

Får man fråga varför du har kaninen ensam? Du har plats för fler och det är ett flockdjur. Enligt lag ska de inte vara ensamma om inte särskilda skäl finns. Skaffa fler kaniner istället :)

VildaVittra
3/20/16, 3:41 PM
#4

#3 Nej, det finns ingen sådan lag angående kaniner.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

lollynonna
3/20/16, 3:46 PM
#5

#3 Kaniner behöver inte ha en kompis, även om de flesta uppskattar det.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Alwyn
3/21/16, 10:36 AM
#6

Ja det har ni visst rätt i, ursäkta…det står "Kaniner är sociala djur och du bör helst hålla dem i par eller i grupp" så det stämmer att det inte är en lag, enbart rekommendation ☺️

Dock är de ju som sagt otroligt sociala djur så om man ändå vill utöka lär nog kaninen bli gladast om den får en artfrände 😉

Annons:
VildaVittra
3/21/16, 12:07 PM
#7

#6 Det beror på kön. Har ts en okastrerad hankanin blir nog ingen vidare glad av en hankaninkompis. En honkanin skulle dock nog hankaninen uppskatta, men TS kanske inte vill bli översvämmad av myriader av små hoppgurkor? 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JACLAR123
3/21/16, 3:54 PM
#8

Tjena!

Det är en hane, så absolut kan den inte gå med fler kaniner. Vill inte heller kastrera kaninen. Funderade på vaktlar ett tag men fundera vidare om några andra alternativ.  Mvh Jacob

                         Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.Cool                                                                                      "Åldern är bara en siffra"Pokal 

                                  "Åldern visar inte din mognad" Pokal

eijla
3/22/16, 6:32 PM
#9

Att inte skaffa fler kainer pga att du inte vill kastrera hanen tycker jag är otroligt egoistiskt. Kaniner är flockdjur och även om det inte är lag på det så bör ingen kanin gå ensam. Tycker endast det är ok att ha en kanin om du har en innekanin/den får vara med otroligt mycket, annars är det riktigt dumt att låta den gå själv.

JACLAR123
3/22/16, 9:48 PM
#10

Tyck vad du vill. Hundar är också flockdjur men funkar att leva ensamma. Kaninerna har blivit så avlade så de inte behöver sällskap. Dock är det inget dåligt med att ha fler.  Knappast att det är naturligt att kastrera hanar. 

Snälla svara på min fråga istället för andra argumentationer…

                         Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.Cool                                                                                      "Åldern är bara en siffra"Pokal 

                                  "Åldern visar inte din mognad" Pokal

Whippet
3/23/16, 9:17 PM
#11

#10 Knappast att de är naturligt att kaniner går ensamma. 🤓

I'm out Vilar huvudet i handen

zickan
3/24/16, 12:51 AM
#12

Tråden kommer låsas av önskan från trådskaparen. 

Och nej det är ingen lag att hålla kaniner ihop med andra. Och nej det är inte elakt att bara ha en kanin, allt hänger på hur den lever och hur mycket stimulering den får av sin ägare. Alla djur går inte ihop med artfrände även om de kastreras.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: