Annons:
Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 1818 ggr
kleffan
2015-12-11 21:40

Hjälp! Sugar Glider med amputerad tass.

Hej. Jag och min flickvän har en ung Sugar Glider som natten mellan måndag - tisdag bröt sin tass så illa att vi var tvungna att amputera tassen på den lille stackarn allt gick frid och fröjd tills idag fredag då han har en kraftig svullnad/varböld (eller liknande) som verkar irritera honom enormt då han är på och gnager på den mer eller mindre hela tiden. Vi gör allt för att få honom att inte röra det. Lockar med smaskigheter, håller fast honom, provat med krage men den kommer han ur (hemmagjord). 

Blå Stjärna Borås som gjorde amputeringen hade ingen krage i rätt storlek och har stängt nu.

Blå Stjärna Göteborg hade ingen tid eller expert på exotiska djur inne, men dom har kragar. 

Har ni några tips på vad jag kan göra idag/natt för att få honom att låta bli svullnaden?
Någon som varit med om liknande fall?
Brukar det bli svullnader stora som en sötmandel efter att man amputerat en tass på ett djur i hamsterstorlek? (13 veckor gammal)
Vad kan hända om han biter upp det och det blir ännu värre under natten?

Tacksam för alla svar.

MVH / Mycket oroliga suggie föräldrar

Annons:
lollynonna
2015-12-11 21:45
#1

Jag tycker att du hämtar ut en krage och försöker få på honom den och åker in imorgon och kollar på såret. Nej det är inte så normalt med så stora svullnader, tycker som sagt att du ska åka in imorgon :)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

VildaVittra
2015-12-11 21:46
#2

Gör en krage av en plastmugg.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

lollynonna
2015-12-11 21:47
#3

Eller försök med någon böjlig plast?

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

kleffan
2015-12-11 21:58
#4

Jag har provat göra en krage av papp och även av böjlig plast. men får inte till det såpass bra att det stannar på honom utan att han kan ta av sig den eller få igenom den andra tassen. Någon som kan länka till en bra skiss? Hur skall jag få till måtten bra och hur tight kan det sitta? Mvh

kleffan
2015-12-12 20:21
#5

Enligt veterinären som gjorde amputeringen så skulle jag avvakta med att åka in eftersom han mår så bra. 

Enligt Blå stjärna i Göteborg så tycker dom inte det är nödvändigt att åka in akut för att kolla på svullnaden av samma anledning. 

Just för tillfället ligger han och sover men när han vaknar skall jag prova en slags fleece tröja jag snabbt har sytt ihop till honom med plastförstärkning i en ficka i fleecen för att skydda lite mer mot hans tänder. Modellen på tröjan jag gjorde är lite i stil med en "E-Jacket" som jag hittat någon annan skrivit om här på forumet, fast anpassad för bara en tass och förstärkningen då förstås. 
Hoppas att det kommer fungera bra!

Om så önskas kan jag lägga upp bild på den här också.

Här är en video på lillen ifrån igår. I mina ögon är han förvånansvärt snabb och pigg med tanke på vad han har gått igenom.  Vad tycker ni? Hur lång tid brukar läkningsprocessen ta för liknande fall på ett ungefär?

Mvh

Minoth
2015-12-15 11:48
#6

#5 tycker inte du bör låta honom springa runt sådär när han håller på att läka. En mindre sjukbur där han inte kan röra sig allt för mycket är nog en bra idé. 

Har han inga kompisar förresten?

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
Alwyn
2015-12-17 11:02
#7

Jag är förvånad om veterinären inte givit order om burvila! Det brukar de göra vid sådana skador, tråkigt för djuret men behövs för att läka bra.

kleffan
2015-12-20 09:40
#8

Han är till 99% av tiden i en mindre bur där han inte kan klättra. 
Jo men vi håller dom separerade nu under tiden. Vi har två stycken helvilda honor som vi inte vågar släppa ihop med honom nu under läkningsprocessen.

Upp till toppen
Annons: