Annons:
Etikettannonser
Läst 1595 ggr
Alwyn
2015-09-02 10:12

Söker hem till Jordekorre

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag söker främst en fodervärd men permanent hem kan även övervägas. Mina Sibiriska jordekorrar kommer inte över ens längre (vilket är vanligt förekommande hos denna art), därför söker jag nytt hem åt en av dem. De är ca 5 månader gamla och tama. Dessa djur är underbara som sällskap men ställer höga krav på kunskap och yta. Minimumkravet på buryta enligt Jordbruksverket är en bottenyta på 2 kvm med höjd 2,2 m och ju större desto bättre! Det följer inte med någon bur så det är något som måste finnas färdigt på plats innan flytten. Jag vill att det nya hemmet finns kring Uppsala/Gävle/Stockholm området och att en god kontakt hålls mellan mig och den nya fodervärden/ägaren. Fodervärd innebär att honan bor hos dig men att jag har rätt att ta en kull eller två på henne. Tveka inte att kontakta mig för att berätta om dig själv och vad du kan erbjuda en liten korre så berättar jag mer.

Annons:
Tjeja
2015-09-02 10:22
#1

Hur nödvändigt är det att dem har just en bur i så fall? Om den måste vara så stor tänker jag att ett eget ekorreanpassat rum kanske kunde vara ett alternativ när man inte är hemma och på nätterna när man sover? Eller är rymningsrisken för stor då dem tex skulle kunna gnaga sig igenom en dörr eller vägg? Jag är totalt okunnig om jordekorrar men nyfiken på hur dem fungerar i ett hem.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Alwyn
2015-09-02 10:44
#2

Det stämmer att de är väldigt rymningsbenägna, de gnager sig igenom trä, plast och allt möjligt. Dessutom är de fenomenala på att klättra och hoppa så man får räkna med att ha dem överallt haha. Sen går det ju inte att ha elektronik med sladdar där heller, och så bajsar och kissar de lite var de vill. Jag ser en hemmabyggd voljär inne eller ute som bästa lösning, och att de får mycket aktivering. Det går att ha dem ute året runt men då krävs det en låda eller ett rum med isolering och värme i voljären.

Tjeja
2015-09-02 15:26
#3

Oj ja, kan tänka mig att det är så. Dem är ju klättrande gnagare ändå. Låter nästan som dem skulle må bäst på någon form av zoo, typ skansenakvariet eller kolmården. Det lär behövas ett väldigt medvetet och speciellt hem för dem i alla fall. Hur är det med deras behov av artfränder? Du säger att de två du har blivit osams. Är dem inte flockdjur i vanliga fall jordekorrar?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Alwyn
2015-09-02 16:54
#4

De är himla kul husdjur, verkligen, men de behöver stor bur och är man villig att ge dem det så går det jättebra att ha hemma. Det är ju många som har stora hemmabyggen till diverse exotiska djur så har jag tur dyker nog rätt hem upp.

I vilt tillstånd lever Sibirisk jordekorre i större grupper som gräver långa gångsystem men där varje vuxen individ har sitt eget territorium med sovplats, kammare och matförråd. De är territoriella men det händer att ett par delar bohåla under vintern då de går i ide. I fångenskap kan det vara svårt att få vuxna individer att gå ihop. Det finns delade åsikter om ifall de skall hållas ensamma eller tillsammans med artfränder. 

Det händer ibland att de går bra ihop som unga för att plötsligt ge sig på varandra när könsmognaden kommer och det finns flera fall då det slutat med allvarliga skador så det gäller att ha koll annars kan det sluta med att de har ihjäl varandra. Lyckas man däremot få dem att gå ihop kan de ha stor glädje av varandra, det krävs då extra stor yta för att få det att fungera samt att voljären går att dela av om konflikter skulle uppstå.

Upp till toppen
Annons: