Annons:
Etikettburar-bostad-byggen
Läst 2279 ggr
Alwyn
2015-08-15 16:59

Voljär till Jordekorrar!

Vi har fått äran att husa två underbara Jordekorrar! Finns det några kreativa människor här inne vill ge några tips på kul grejor att inreda vår nybygda voljär med? :-) Några idéer? Ytan är 4kvm med en höjd på 2,3m.

Annons:
Alwyn
2015-08-15 18:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Tomt men fullt av möjligheter!

Alwyn
2015-08-17 07:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Har börjat sätta in grejor nu. En bolåda med mysig sovsäck, början på en klättervägg och en utkiksplats.

Zamwyn
2015-08-17 14:36
#3

Men så fint! 🏆

Alwyn
2015-08-17 18:19
#4

Tack Zamwyn :) Vill bara nämna att flugtejpen på bilden som ligger i krukan så klart ska tas bort innan korrarna flyttar in haha

Minoth
2015-08-19 11:40
#5

Tänk nu på att det är JORDekorrar ;) Dom gräver gångar i det vilda så du borde ha ett tjockt lager med subrat. Jag rekommenderar att du blandar jord och sand 50/50. Det blir stabilt och grävbart när man har pressat till det så det blir hårt.  Ett lager på minst 40 cm är att rekommendera, helt mer! självklart är det kul för dom att ha mycket grenar att klättra på, men framförallt bör du satsa på bottensubstratet. 

Sen kan du såga ner stora grenar/träd på några meter och lägga ner och ställa upp. 

Du kommer behöva många många säckar för at fylla upp hela ytan, men det är det som dom djuren kräver.  Du kan ju typ fylla upp lika högt som pallen är ungefär, så blir det lagom för dom att gräva ordentligt.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Alwyn
2015-08-19 11:48
#6

Ja jord ska de så klart ha! Bra tips att blanda den m sand. Tänkte fylla stora plastlådor med jord och ställa in, hyresvärden blir inte glad om jag lägger jorden direkt på balkonggolvet haha! ;-)

Annons:
Minoth
2015-08-19 13:13
#7

#6 då får det vara riktigt stora plastlådor om dom ska kunna gräva ordentliga gångar…. Bättre att du bygger en stor bottenlåda av formplyfa. Du kan inte ha betong på resten av bottenytan, du måste ha underlag

Kommer det inte bli kallt på balkongen under vintern? Och eventuellt väldigt varmt på sommaren? eftersom det är glas tänker jag.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Alwyn
2015-08-19 16:36
#8

#7 Nej nu ligger där en plastmatta på golvet och det är ju bara att täcka med spån på den, enbart halva burytan behöver vara täckt enligt jordbruksverket men vi täcker nog nästan allt. Ja det stämmer att det blir stora lådor m jord, vi håller på med det nu så får se hur vi gör. Det kommer att stå en isolerad låda med värmematta och termostat som håller värmen konstant. Där kan de ha både mat, vatten och bolådor. Kylan är annars inget problem för jordekorrar de går i dvala och sover största delen av vintern med undantag för att äta och dricka lite då och då. Värmen är helt ok då den är skyddad av trädet och vi har en ruta som står öppen på sommaren. Du får som sagt gärna bidra med tips på kul inredning, sysselsättning och berikning. Resten har vi kirrat, så att säga.

Minoth
2015-08-19 17:32
#9

Tyckte jag gav tips på inredning och berikning. Den största berikningen jordekorrar kan ha är att ha stora ytor med djupt substrat att gräva på. Och som jag skrev så kan du såga några rejäla grenar och ha i voljären

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

zickan
2015-08-19 23:54
#10

Fixa lite grenar att sätta ihop till klätterställningar. De gillar springa/klättra runt och gnaga sönder för att sedan bäda med bla. 
jordekorrar håller sig både i träd och på marken. Men de föredrar att bo i tunnlar. De har även flera boenden de flyttar mellan. Mina föredrog att bo i små fink kupor jag hängt runt. Men hade även ett boende under en stor korkbit de själva släpat in kokosstrån jag spridit ut och hängt upp för de skulle få kämpa som naturligt. 
Jag körde en stor låda med jord/sand mix som jag slängde torkad som levande masken i. De fick gräva och leta upp maten. Men annars grävde mina inte så mycket. Men vet inte hur de bott innan de kom till mig om de ens haft möjlighet att gräva. 
Försökte även plantera krasse, groddar, örter osv men de grävde upp och åt upp innan det kom upp så mycket. Började plantera i avskurna mjölk kartonger och satte in när det kommit upp en bra bit. Började på slutet plantera gräs i grävlådan. Lät en låda stå utanför buren och växa medan de raserade en redan klar låda under några veckor.

Men bark som finns i reptilaffärer, kokosstrån osv, grenar från fruktträd att sätta ite hur som så de kan springar runt.  Finns billigt hamparep på biltema man kan fästa upp för mer klättermöjligheter och det kan jag tro är kul att tugga på med.
Tunnlar, snickra enkla hus lr köpa, toma krukor, kattmöbel, reptil/akvarie delen har lite roliga och snygga hus/tunlar mm.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Alwyn
2015-08-20 08:33
#11

#10 Åh vad mycket bra tips tack ska du ha! Kul att läsa hur du gjorde. Tänkte skapa många bon och mycket klätterställningar samt använda mycket naturligt material. Ska plantera lite gräs och träd i grävlådor och krukor så får vi se om det får leva haha. Bra idé att odla utanför.

Alwyn
2015-08-20 20:38
#12

Zickan hur menar du att du gjorde med masken? Va det mjölmask eller daggmask du lade i lådan?

zickan
2015-08-20 23:49
#13

Arten vill gärna ha stor del insekter. Jag är nojjig få in nått utifrån så jag köper främst från grossister levat eller frystorkad. Dvs mjölmask, zophobas, buffaloworms.
När jag hade ekorrar och annat födde jag upp mycket insekter själv. Men numer har de kommit ut med ännu bättre torkade på burk. Håller i evigheter och så enkelt. Lättare få tag på och i flera olika modeller. Finns allt av torkade räkor, syrsor, kackerlackor, mask osv.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Alwyn
2015-08-21 12:49
#14

Ok, ja jag odlar mjölmask nu men har läst att de inte är lika nyttiga som många andra insekter… Utifrån tänker jag att risken för gifter och parasiter blir för stor så det vill jag undvika. Tänkte ha en skål med sand där jag lägger mjölmaskarna levande så får korrarna födosöka lite :-)

Upp till toppen
Annons: